Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

7 miljarder till Norrbotniabanan

Publicerad: 1 Juni 2018, 10:05

Regeringen avslöjade idag att de planerar att avsätta 7 miljarder kronor till Norrbotniabanan. Bygget startar innan mandatperiodens slut i höst.


Ämnen i artikeln:

Norrbotniabanan

– Vi kan ge besked om att Norrbotniabanan kommer att byggas, att vi avsätter närmare sju miljarder för att sätta igång bygget. Inte bara mellan Umeå-Dåva som det tidigare har varit besked om utan hela vägen upp till Skellefteå, naturligtvis med ambitionen att vi sedan ska kunna fortsätta och bygga hela Norrbotniabanan. Det är en glädjens dag tror jag för väldigt många som länge har kämpat för att vi ska få förbättrade jänrvägsförbindelser för både gods och persontrafik i norra Sverige, säger infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) i en intervju med P4 Västerbotten.

Bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) säger att han har förhandlat fram samma fråga en gång tidigare med Göran Persson 2006. Sedan gjorde den borgerliga regeringen andra prioriteringar.

– Jag tror att det är superviktigt. För hela Norrbottens och Västerbottens industri är det avgörande om vi ska kunna investera och skapa nya jobb i framtiden, säger Peter Eriksson.

Byggstarten kommer att ske i stort sett omgående.

– Vi kommer att påbörja bygget under den här mandatperioden. Det är jätteviktigt att kunna sätta spaden i jorden och se till att komma igång. Och så avsätter vi skarpa pengar i den nationella planen, säger Thomas Eneroth.

Det är nu när besked ges om den nationella planen som Trafikverket får klartecken att sätta igång.

– Nu vet vi att Norrbotniabanan blir av, att arbetet ska kunna genomföras ända upp till Skellefteå i en sammanhållen process och så har vi öppnat upp för EU-medfinansiering, säger Peter Eriksson.

Vänsterpartiet är kritiskt och vill att hela sträckan ska börja byggas på en gång. Arbetet Umeå-Dåva beräknas enligt Peter Eriksson vara klart 2021. Kan man få fram planeringen vill MP fortsätta bygget vidare direkt därefter.

– Vi lånar inte utan vi avsätter pengar i nationell plan så att Norrbotniabanan ska byggas. Det finns inga planer på banavgifter, säger Thomas Eneroth.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

Norrbotniabanan

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.