Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

Åsa Torstensson lovar nya miljarder till infra

Publicerad: 30 September 2008, 11:51

Produktiviteten inom anläggningsbyggandet måste öka. Om den förbättras med 2 procent per år skulle de pengarna räcka för att finansiera Förbifart Stockholm och Norrbotniabanan. Men som det är nu förbättras produktiviteten inom anläggningsbyggandet knappt alls.Det sa infrastrukturminister Åsa Torstensson när hon presenterade infrastrukturpropositionen den 30 september.


Åsa Torstensson signalerade ökade anslag till ny infrastruktur och hon ska låta utreda höghastighetståg.
Infrastrukturminister sa att regeringen med sin proposition vill göra en kraftig ökning av de ekonomiska ramarna för infrastrukturen.
Propositionen gäller perioden 2010–2021. Regeringen föreslår att:
? Den statliga planeringsramen ska uppgå till 417 miljarder kronor för perioden 2010-2021.
? 136 miljarder kronor avsätts för drift och underhåll av statliga vägar, inklusive bärighet, tjälsäkring och rekonstruktion samt medfinansiering till enskilda vägar.
? 64 miljarder kronor avsätts för drift och underhåll av statliga järnvägar.
? 217 miljarder kronor ska användas för att utveckla transportsystemet.
– Det innebär att vi ökar den ekonomiska ramen med 3,850 miljoner kronor per år under perioden. Det här är riktiga pengar, pengar som man vet finns i de ekonomiska ramarna, sa Åsa Torstensson.
Infrastrukturministern passade på att kritisera den tidigare regeringen.
– Från den proposition som lades 2001 finns 57 miljarder kronor kvar att finansiera. Med den proposition som vi lägger fram i dag vill vi återupprätta förtroendet för staten, sa Åsa Torstensson
Åsa Torstensson utesluter inte att staten lånar för att finansiera en satsning på höghastighetståg. En utredare ska under 2009 presentera alternativen för höghastighetståg. Utredaren ska visa:
? Vilka banor som kan byggas.
? Vad det skulle kosta.
? Vem som ska betala.
Tidigt under sin presentation nämnde Åsa Torstensson att en stor del av alla bilresor är korta och att många skulle kunna cykla i stället för att ta bilen.
– Men detta kräver förbättrad infrastruktur för cyklister, sa Åsa Torstensson och signalerade en sådan satsning.
Infrastrukturministern talade sig varm för olika former av medfinansiering. Hon signalerade också att SJ:s nuvarande monopol kan brytas.

Björn Dickson - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.