Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

Bara ett enda anbud för miljardkontrakt

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Det går trögt i anbudsgivningen på Citybanan. När Banverket tecknade kontraktet för sänktunneln på Riddarfjärdens botten, så var vinnaren - tysk-danska Züblin och Pihl & Son - den enda anbudsgivaren. Detta trots att totalentreprenaden var värd 1,3 miljarder kronor.


-Vi fick inte in ett enda svenskt anbud. Vi är i och för sig glada att vi åtminstone fick ett bra anbud som ligger under budget, men självklart är det en väldigt skör situation, säger Citybanans projektchef Kjell-Åke Averstad.
Det här var det första riktigt stora entreprenadavtalet i projektet, men även på de inledande tre upphandlingarna av arbetstunnlar har Banverket haft svårt att få in anbud. Samtliga tre kontrakt har gått till den tysk-svenska konstellationen Züblin och Oden. För en av tunnlarna fick Banverket in tre anbud, på den andra två anbud och på den tredje endast ett anbud.
-Vi har pratat med de svenska entreprenörerna efter upphandlingen av sänktunneln. Det är en speciell etapp som kräver en hel del specialkompetens. Så vitt vi vet förbereder sig Skanska, NCC och Peab för att vara med i matchen om de kommande huvudentreprenaderna, säger Kjell-Åke Averstad.
Den nyupphandlade entreprenaden handlar om betongtunneln mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen. Kontraktet, på 1,3 miljarder kronor, är en totalentreprenad. Tunneln, som blir 370 meter lång, kommer att byggas som en sänktunnel. Tunnelelementen kommer delvis att byggas på annan plats. Delarna bogseras sedan till Söderström där de färdigställs innan de sänks ned till rätt plats och kopplas samman till en järnvägstunnel.
-Vi har som policy att inte uttala oss inte om vilka projekt vi tänker lämna anbud på, men i fallet med sänktunneln var det ett väldigt speciellt projekt. Vi har aldrig gjort något liknande i Sverige. Vi tyckte oss inte ha tillräcklig erfarenhet och kompetens för att försöka oss på den här speciella metoden, säger Skanskas presschef Peter Gimbe.
Vägverket har haft bättre flyt vid upphandlingarna till Norra länken. Enligt Björn Terstad, projektchef för Norra länken, har man i snitt haft fyra, fem anbud per gång på de större entreprenaderna.
-Vi har lyckats bra, men det är också resultatet av att vi marknadsfört oss i hela i Europa under ett års tid. Vi har också bra spridning på de kontrakterade entreprenörerna, säger Björn Terstad.
Problemet för Vägverket har istället varit galopperande priser; dels på grund av högkonjunkturen, dels på grund av de speciella kraven vid Bellevue där Nationalparkslandskapet inte får påverkas. Den senaste prognosen pekar mot att Norra länken blir 1,8 miljarder kronor dyrare än vad det var tänkt.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.