Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

"Branschen: Ta djupare grepp i klimatfrågan!"

Publicerad: 26 Juni 2008, 12:46

”Affärsmodeller är gjorda för maximal avkastning – inte för bättre miljö.”


Det menar Carl Mossberg, vd på konsultfirman Tällberg Advisors, som arbetar med strategiska frågor kring hållbarhet, utveckling och klimatförändring.

Vad menar du med det?

– De flesta företag ägnar sin största tid åt att tjäna på existerande produkter. Ericsson säljer telefoner och system. Vad som krävs är att Ericsson börjar tjäna på att få oss att använda telefonen istället för att resa.

Vad krävs för att företag ska börja tänka nytt?

– Det måste ingå i buissness-modellen att göra rätt saker, istället för fel saker. I dag tjänar husbyggare ganska lite på att bygga energisnåla hus. De får betalt för huset och kunden betalar energikostnaden.

Om man kan hitta ett sätt där det ligger i byggarnas intressen att bygga energisnåla hus skulle det rent hypotetiskt kunna innebära att sälja hus med energiförsörjning och ta betalt för det. Bolagen får ett incitament att minska energianvändningen om de står för energin.

Allt fler byggbolag kommer med klimat-smarta hus och Green Building, där kol-dioxidutsläppen ska vara minst 25 procent lägre, gör insteg. Hur ser du på det?

– Mycket bra sker, men fortfarande är det en jätteklyfta mellan vad företag säger att de gör och vad som behövs. Man kan få intrycket att allt är klimatvänligt numera, men i själva verket är de här sakerna ofta bara mindre klimatovänliga.

Ska vi nå ett hållbart samhälle måste vi tänka om kring hur vi tjänar pengar.

Vilken är den främsta bromsklossen för nytänkande i de här banorna, tror du?

– Internationella intressen. För många tjänar på nuvarande arrangemang. Ska man förändra så kommer vissa av dem förlora ekonomiskt så de håller emot. Det gäller att hitta nya sätt att tänka där förändring är möjlig utan att många förlorar.

De ekonomiska affärsmodeller vi har är inte gjorda för att förbättra miljön, utan för att maximera avkastning på kapital. Så miljöhänsyn kommer långt ner i prioritetsordningen.

Vad krävs för att få företagen att överge gamla tankesätt och grundantaganden?

– Ett uppvaknande inom företagen och hos ägarna samt attitydförändringar hos konsumenterna. Intressant är Rockefellerfamiljen, en stor ägare av Exxon Mobile i USA, som vill byta ordförande då de inte tycker att företaget har en gedigen klimatpolicy. Den sortens ägaruppror kommer vi se mycket mer av.

Vad händer med de byggbolag som inte tar klimatfrågan på allvar?

– De hamnar efter. För företagen är det viktigt att positionera sig rätt. Om 80-90 procent av de totala utsläppen av koldioxid i Sverige ska bort till 2050, är det viktigt att ligga i framkant så man kan vara med och ta hem jobben.

Vad kan vara relevant i byggbranschen?

–Man måste få bättre kundkontakt – utbilda och hjälpa kunden att utveckla sina önskemål. Framgångsrika företag är ofta de som hjälper till att förflytta kunden.

– Det räcker inte heller att bygga energieffektiva hus. Man måste bygga energieffektiva städer och hjälpa kunden att designa helhetslösningar. För att locka den kompetens som behövs måste företagen kommunicera att de gör något vettigt såsom att de hjälper till att bygga bra samhällen, snarare än billiga hus. 1

DETTA HAR HÄNT:
Bostäder och andra byggnader beräknas stå för cirka 40 procent av utsläppen av koldioxid. Tillsammans med konsumenterna har byggbranschen en mycket viktig roll när det gäller att minska utsläppen och bygga ett hållbart samhälle.

På ett seminarium om hur Stockholm kan anpassas till ett förändrat klimat i konsultföretaget WSPs regi utmanade han Skanska, WSP, NCC och de andra stora bolagen i branschen att ta sitt ansvar.

Under Tällberg forum, i Tällberg i Dalarna den 26-29 juni kommer Tällberg advisors hålla seminarier kring hur man bygger hälsosamma städer.

Nomi Melin Lundgren

Redaktör

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.