Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

Brittiskt projekt hjälper till att vässa Karolinska

Publicerad: 1 September 2010, 11:33

Samtidigt som Skanska startar sitt största bygge någonsin, Karolinska i Solna, så befinner man sig mitt inne i ett snarlikt OPS-projekt – brittiska megasjukhusbygget Barts & the London.


Vi backar bandet. Det är den 5 maj 2010 och Skanska arrangerar tillsammans med Stockholms läns landsting en pressträff, ett informationsmöte. Dagen innan blev det klart att Skanska, som ensam anbudsgivare, tillsammans med sin partner Innisfree, kommer bygga, förvalta och äga (fram till koncessionstidens slut 2040) Nya Karolinska Solna.

– För vår del innebär det här att vi kan samla ihop ett ”dream team” från vår koncern, framför allt från våra specialister på sjukhusbyggen i USA och Storbritannien. När det gäller OPS så har vi toppkompetens på vår brittiska sida, säger en uppenbart nöjd och lättad Johan Karlström, Skanskas koncernchef, på mötet.

Att han talar om Storbritannien och brittisk expertis är ingen slump. OPS är väl inkört i Storbritannien. Ofta talar man om PFI, Private Finance Initiative, efter det rullande finansieringspaketet som initierades av Margaret Thatcher och som vidareutvecklades av Tony Blair. Från starten i början av 1990-talet fram till nu har det startat ungefär 800 PFI-projekt i Storbritannien till ett värde av 760 miljarder kronor.

Skanska är en av de ledande brittiska OPS-aktörerna och har en lång och gedigen historik när det gäller att bygga och driva/förvalta fängelser, skolor, motorvägar och – inte minst – sjukhus.

Det första brittiska OPS-sjukhuset för Skanska, King´s College, var färdigt att tas i drift 2004. Årets dessförinnan utsågs Skanska och partnern Innisfree till så kallade ”preferred bidder” för tvillingprojektet The Barts and The Royal London. Barts and the London har en lång projekthistoria. Bägge sjukhusen – som drivs av Barts and The London National Health Service Trust – var rejält nedslitna och högbelastade. Sjukhusen tar årligen hand om ungefär 700 000 personer.

Barts & the London-paketet består av två gigantiska sjukhusprojekt inom ramen för en projektkostym, en kontraktsapparat.

Byggvärdet ligger på upp emot 13 miljarder kronor. Det är det största sjukhusbygget någonsin inom det brittiska PFI-programmet.

Förslaget att paketera ihop de bägge sjukhusprojekten som ett OPS lanserades redan 1993 och efter diverse politiska turer godkände den brittiska regeringen upplägget i februari 2002. Att lägga två stora byggprojekt i ett och samma paket var naturligtvis kontroversiellt och föregicks av en massa diskussioner innan man kunde enas politiskt.

Nästan två år senare utsågs Skanska och Innisfree som ”preferred bidder”. Och våren 2006 var anbud och förhandlingar färdigmanglade och det hela kunde sätta igång.

– Byggstarten för Barts och the London blev en aning försenad på grund av politiska diskussioner. Men det var egentligen bara bra. Vi kunde använda tiden för att finputsa våra planer och när vi väl kom igång fick vi en flygande start, säger Skanskas projektledare Harry Winstanley.

Det är full rulle. Arbetena är inne på ”andra halvlek” och byggmässigt är de mest krävande delarna avklarade. Ändå är just nu 1 000 byggnadsarbetare, merparten underentreprenörer,

igång på bygget vid Royal London. Som mest har Skanska, inklusive sina underentreprenörer på bägge byggarbetsplatserna, haft 1 800 arbetare igång.

Sammantaget för bägge sjukhusen handlar det om ny- och ombyggnad av 278 000 kvadratmeter sjukhusyta. Den största byggportionen (grovt räknat 70 procent) ligger inom Royal London med 144 000 kvadratmeter nyproduktion, där merparten ligger inom ett kluster av sammankopplade, glasade sektioner och en sjutton våningar hög tornbyggnad, samt ombyggnad av 17 000 kvadratmeter.

Royal London blir Londons ledande enhet för trauma- och akutsjukvård (Londons Air Ambulance har fått en landningsdäck på toppen av sjukhusets nya skyskrapa).

Barts, mer centralt belägen bara något stenkast från St Paul´s Cathedral, får 60 000 kvadratmeter ny sjukhusyta och 6 650 ombyggd. En splitter ny hjärt- och cancerklinik utgör kärnan i det nya Barts verksamhet.

Kopplingen från det största brittiska sjukhusbygget Barts & the London till svenska NKS är uppenbar och ett ganska klockrent exempel på vad koncernchefen Johan Karlström menar med begreppet ”One Skanska”. Det vill säga att så optimalt som möjligt utnyttja sin storlek och sin geografiska och kompetensmässiga spridning och utifrån det samla ihop, som han säger, ett ”dream team”.

Under anbudsprocessen för Karolinska var ett 15-tal brittiska topptjänstemän på plats i Solna. Nu ökar tillströmningen. I dagsläget jobbar 25 till 30 britter med NKS.

Britten Mark Mugglestone, Skanska Integrated Projects, pendlar friskt mellan Heathrow och Arlanda.

– Tajmingen, när vi passerat den svåraste delen i London och är på väg att starta upp i Solna, är perfekt. Begreppet ”One Skanska” är ett fantastiskt säljargument, säger Mark Mugglestone.

– Just nu håller vi på att sätta ihop organisationen. Under anbudsskedet för Karolinska hade vi faktiskt dubbel bemanning på varje enskild funktion, en britt och en svensk. Nu blir det naturligtvis en person per funktion men vi hade en jäkla nytta av dubbleringen i det tidiga skedet.



Ett projekt – två sjukhus

Ny- och tillbyggnaderna av Barts i Londons Citykärna och The Royal London Hospital i Whitechapel omfattar en byggyta på 278 000 kvadratmeter.  I grova slängar ligger 70 procent av byggvolymerna i The Royal London Hospital och 30 procent i Barts.

Arbetena är vid bägge sjukhusen uppdelade i tre etapper. Merparten av byggnadsarbetena ligger inom den första etappen som ska vara klar i slutet av 2011.

Skanska Infrastructure Development (Skanska ID) leder och deläger projektbolaget (med en investering på en halv miljard kronor).

Skanskas ägarandel är på 37,5 procent. Övriga delägare är Innisfree (50 procent) och The Dutch Infrastructure Fund (12,5 procent).

Skanska svarar för projektering, byggande, drift och underhåll. Skanska UK har själva byggentreprenaden på nästan 13 miljarder kronor i dagens penningvärde samt ett underhållskontrakt värt närmare 90 Mkr.

Koncessionen löper på 42 år inklusive ett byggskede på nio år och nio månader.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.