Affärer i byggsektorn
Cowi drog längsta strået – ska projektera del av Ostlänken
Publicerad: 18 april 2023, 07:20
Till vänster Susanna Ohlin, divisionschef samhällsbyggnad på Cowi. Till höger Ostlänkens planerade sträckning.
Cowi har vunnit Trafikverkets upphandling om projektering av en kritisk delsträcka på Ostlänken. Uppdraget som utförs tillsammans med två andra företag är värt 275 miljoner kronor.
Det gäller delsträckan Stavsjö till Loddby i Norrköpings kommun som är komplicerad på flera sätt. Bland annat innefattar den en åtta kilometer lång järnvägstunnel under Kolmården som kommer att bli Sveriges längsta när den står klar. Dessutom ingår 10 broar varav en 760 meter lång landskapsbro över Nyköpingsbanan.
Cowi kommer tillsammans med Systra och Bjerking att utföra detaljprojektering av delsträckan och ta fram nödvändiga handlingar för att handla upp entreprenör och därefter handlingar till byggnationen. I uppdraget ingår också att minimera projektets klimatpåverkan genom klimatsmarta tekniska lösningar och materialval. Cowi ska också vara ett stöd till Trafikverket under byggtiden.
Läs också: Då går Sveriges näst längsta järnvägstunnel ut på räkning
Kontraktet är värt 275 miljoner kronor på tio års tid.
– Det är fantastiskt roligt att vi får spela en betydelsefull roll i utbyggnaden av Ostlänken som är viktig för en hållbar utveckling av regionen. Utbyggnaden ska genomföras med så lite avtryck som möjligt på miljö och klimat. COWI har tillsammans med våra samarbetspartners den erfarenhet och expertis som behövs för att ta det ansvaret och vi ser verkligen fram emot att påbörja uppdraget, kommenterar Susanna Ohlin, divisionschef samhällsbyggnad på Cowi.
Bygget av delsträckan planeras att inledas 2026.
Läs också: Branschröster om marknaden i Östergötland: "Vi kan inte invänta bättre tider"
Läs också: Skanskachefen om jätteprojekten på järnvägssidan: "Vi har lärt oss mycket"