Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

Cowi ska bygga världens längsta sänktunnel

Publicerad: 14 Mars 2016, 10:58

Fehmarn-förbindelsen beräknas vara klar 2028.

Foto: Femern A/S

Cowi fick kontraktet som ska knyta ihop Danmark med Tyskland via Fehmarn-förbindelsen.


Ämnen i artikeln:

CowisänktunnelFehmarn

Danska folketinget har sagt sitt och Femern A/S går nu ut med vilka som ska bygga tunneln till Tyskland. Cowi är konsult åt det vinnande entreprenörskonsortiet Femern Link Contractors och ska utforma den 18 kilometer långa sänktunneln, anslutande ramper och portaler, broar och dammar, betalstationer och administrationsbyggnader. 120-140 ingenjörer kommer att arbeta med detta hos Cowi under en period på upp till tre år.

– Cowi har kunnat mobilisera personal från kontor runt om i världen för att få rätt kompetens till utformningen av anbudet, och teamet är mycket stolta över att vara designer åt FLC-konsortiet i utförandefasen av projektet, säger Jotham Vizard, Senior Vice President för Tunnels inom Cowi, i ett pressmeddelande.

Tidigare utformades även Storabältförbindelsen och Öresundsförbindelsen av Cowi. Fehmarn-förbindelsen beräknas vara klar 2028. Projektkostnaden uppskattas i dagsläget till 52,6 miljarder danska kronor.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

CowisänktunnelFehmarn

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.