Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

"Det räcker med 2 Mrd per år"

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Stockholms Handelskammare har satt upp en prioriteringslista över vilka investeringar man vill se fram till 2015. Det handlar om tre vägprojekt, tre spårlösningar och en "outsider" - Österleden. Och man vill att staten ska stå för notan.


-Stockholms län växer med i snitt 20 000 personer per år. På tio år har vi vuxit som ett helt Malmö. Vi behöver politiska investeringsbeslut i dag, säger Peter Egardt, vd för Stockholms Handelskammare.
Handelskammaren har gjort en sammanställning över de olika infrastrukturprojekt som utreds och planeras i regionen. Det är en lång lista som landar på totalt 140 miljarder kronor. Det ska vägas mot de anslag som är riktade till länet under den närmaste tioårsperioden - 28 miljarder kronor. Behoven, enligt Handelskammaren, är således fem gånger större än de medel som ligger i potten.
-Det skulle inte räcka om vi i regionen fick använda hela de nationella anslagen för perioden. Det måste alltså göras prioriteringar. Det ingår i förhandlingsmannen Carls Cederschiölds uppdrag och vi hjälper honom gärna på traven, säger Peter Egardt.
Handelskammaren förordar följande projekt:
.Citybanan/Sverigebanan (som redan har fått politiskt klartecken) på 15,9 miljarder kronor.
.Förbifart Stockholm på 25 miljarder kronor.
.E18 Hjulsta-Ulriksdal på 3,2 miljarder kronor.
.T-bana till Nacka på 7-11 miljarder kronor (beroende på sträckning).
.Tvärspårväg norr, alternativt t-bana för 4-8 miljarder kronor.
.Breddning av infarterna för 4-5 miljarder kronor.
Summan landar på någonstans mellan 59 och 68 miljarder kronor. Handelskammaren gör en råkalkyl på hur man skulle kunna ordna finansieringen. Anslagen för 28 miljarder kronor är redan på plats. Man plussar på 5 miljarder kronor från trängselavgifter. Samtliga av de sex projekten kan helt eller delvis handlas upp som OPS-projekt (Offentligt Privat Samarbete) vilket man menar skulle förbilliga projekten med totalt 10 miljarder kronor.
Vid sidan av de sex prioriterade projekten vill Handelskammaren också se Österleden förverkligas. Här menar man dock att projekten kan finansieras med avgifter och finns därför inte med på listan.
Det saknas således någonstans mellan 20 och 30 miljarder kronor som ska spridas över en lång byggtid.
-Slår man ut det så handlar det om 2-3 miljarder kronor per år. Det är ungefär hälften av vad Stockholms landsting betalar ut i utjämningsskatt varje år. Vår slutsats är att staten bör stå för den kvarvarande finansieringen. Det kommer inte att bli så, men det är i alla fall vårt förslag, säger Peter Egardt.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.