Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer i byggsektorn

Efter entreprenörsbyte och risk för överprövning – Peab vinner kontrakt på 1,5 miljarder

Publicerad: 29 juni 2022, 09:12

Peab får uppdraget att färdigställa ombyggnationen av slussen i Södertälje.

Illustration: Sweco

Det blir Peab som ska bygga om slussen i Södertälje – ett uppdrag som är värt 1,5 miljarder. Men vägen dit har kantats av byten av såväl byggherre som entreprenör – och även hot om överprövning av det tilldelade kontraktet.


Ämnen i artikeln:

PeabTrafikverket

Slussen i Södertälje är Nordens största handelssluss. Ombyggnaden av slussen ingår i Mälarprojektet vars syfte är att förbättra sjösäkerheten och tillgängligheten i de allmänna farlederna genom Södertälje kanal.

Hela slussen ska byggas om och Slussbron ska ersättas med en ny öppningsbar bro. Slussportarna ska bytas ut och slussen kommer att bli både längre och bredare. I arbetet ingår även att bygga nya driftlokaler för slussverksamheten och anlägga nya gator vid sidan av kanalen.

– För oss som samhällsbyggare är det spännande att få bygga om och förbättra slussen i Södertälje. Att bygga nya slussar samtidigt som de gamla är i drift är komplicerat och kräver hänsyn till både de gamla och de nya rörliga konstruktionerna samt de många olika teknikslagen. Arbetet kräver god planering. Det här är verkligen ett projekt där vi kommer att kunna dra nytta av alla våra olika kompetenser inom Peab, säger Carl Johan Söderberg, regionchef på Peab, i ett pressmeddelande.

Problemtyngt projekt

Slussprojektet i Södertälje har varit allt utom spikrak.

Projektet drevs från början av Sjöfartsverket som anlitade Züblin som entreprenör. Uppdraget omfattade bland annat nya slusshuvuden, slussportar, slusskammare, teknikhus, ny klaffbro över kanalen, ny spont längs hela kanalen och stödkonstruktioner för schakter.

2016 besökte Byggindustrin Södertälje inför projektstarten. 

– Vi räknar med att vara klara 2019, berättade projektledaren Peter Jonsson för Byggindustrins reporter.

Läs även: Ny sluss i Södertälje efter 90 år

Men i november 2019 gick parterna skilda vägar. Anledningen uppgavs vara markförhållandena gav större problem än vad man beräknat.

Nära ett år senare kom beskedet att Trafikverket tog över beställarrollen i projektet och inledde upphandlingen av en ny entreprenör.

I början av juni i år tilldelades Peab kontraktet för att avsluta slussbygget – men konkurrenten Ballast Nedam begärde överprövning av projektet. Begäran drogs dock tillbaka vilket ledde till att ärendet avskrevs och Peab och Trafikverket kunde skriva avtal.

Uppdraget är en totalentreprenad med byggstart i augusti 2022.

Anders Siljevall

Reporter

anders@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

PeabTrafikverket

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.