Affärer i byggsektorn
Efter upphandlingskaoset: Nu är Västlänken-entreprenaden ute på räkning igen
Publicerad: 16 maj 2023, 09:15
Nu gör Trafikverket ett omtag i upphandlingen av BEST-arbeten på Västlänken.
Foto: Håkan Holgén / Trafikverket
I vintras valde Trafikverket att avbryta upphandlingen av BEST-arbeten i Västlänken-projektet efter att inga giltiga anbud återstod efter överprövning. Nu är jobbet ute på räkning igen, men den här gången har beställaren tänkt om.
Under hösten och vintern 2022 var turerna kring upphandlingen av samtliga arbeten inom bana, el, signaler och telekommunikation (BEST) inom Västlänken varit många. Efter att själva ha tappat tilldelningen av miljardkontraktet i en överprövning överklagade OHLA Sverige statliga Infranords tilldelning av kontraktet som var det enda kvarvarande anbudet som inte tidigare förkastats. Då valde Trafikverket att avbryta upphandlingen och göra ett omtag kring BEST-entreprenaden.
Turerna i Västlänkens BEST-upphandling
21/9 2022: Alla anbud i miljardupphandlingen som alla vill stoppa
22/9 2022: Trafikverket om upphandlingsstoppet på Västlänken: ”Vi har noggrant prövat anbuden”
17/11 2022: Överklagade upphandlingen och fick kontraktet – så mycket växer notan för Trafikverket
4/1 2023: Missar miljardkontrakt när upphandling avbryts : “Har varit under övervägande en tid”
Nu är det återigen dags för BEST-upphandling, men den här gången delas entreprenaden upp i två delar. Förfrågningsunderlaget för del 1 är nu tillgängligt. Den entreprenör som får detta uppdrag kommer att ansvara för järnvägsbyggnationen i delar av tunneln och området runt Almedal.
Förfrågningsunderlaget för del 1 är nu tillgängligt. Den entreprenör som får uppdraget kommer att ansvara för järnvägsbyggnationen i delar av tunneln och området runt Almedal.
Läs även: Entreprenörerna som delar på Trafikverkets miljarder
Detta omfattar en mängd olika arbetsområden som spår, el, signaler och telekommunikation för sträckan genom etapp Centralen, genom etapp Kvarnberget och Almedal. Det omfattar även kraftförsörjningsanläggning till tunneln, radioanläggningar och omfattande lågspänningsinstallationer.
Del 2 kommer att omfatta sträckan genom etapp Haga och etapp Korsvägen.
Läs även: Trafikverket-chefen: ”Vi ser inte på Korsvägen på samma sätt som Haga”
– Nu är förfrågningsunderlaget ute och min förhoppning är att många leverantörer ska lämna anbud. Vi har arbetat hårt under våren med att få klart ett nytt förfrågningsunderlag. Dessutom har vi valt att dela upp entreprenaden i två separata delar. Det har gjort att vi underlättar projektets framsteg för att ge ett så bra resultat som möjligt, säger Sara Högström, projektledare på Trafikverket, i ett pressmeddelande.
Under vintern 2023 hoppas man på att ha en ny entreprenör på plats för att genomföra den första entreprenaden mellan 2024 och 2026. Arbetet med tidsplanen för del 2 pågår nu.