Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

Elva nycklar till framgång

Publicerad: 9 Februari 2012, 13:12

En inkompetent beställare kan vara en katastrof för ett byggprojekt med kostnadsökningar och klagomål som följd. Bengt Hansson ger i en nyutkommen bok grunderna för hur en beställare ska agera för att en upphandling ska bli framgångsrik.


Beställaren är den viktigaste aktören när ett projekt, en konsult eller en förvaltningstjänst ska handlas upp. Ändå saknas kompetenta beställare, vilket bidragit till oväntade kostnadsökningar. Detta har bland annat konstaterats i olika statliga utredningar.

Årligen upphandlas tjänster inom bygg- och förvaltningssektorn för flera hundra miljarder och det är beställaren som bestämmer spelreglerna och skapar förutsättningar för andra aktörer. Därför är det av yttersta vikt att beställaren vet vad han vill och agerar professionellt.

Bengt Hansson är professor vid Lunds Universitet och har under drygt 40 år varit verksam inom bygg- och fastighetssektorn och samarbetat med såväl entreprenörer som beställare. Den kunskap och erfarenhet han samlat på sig ligger till grund för den nyutkomna boken ”Beställarens nycklar till framgång”, utgiven av Svensk Byggtjänst. Genom elva ”nycklar” ger boken grunderna till hur en professionell beställare ska kunna genomföra en lyckad upphandling.
Nycklarna är lika många som bokens kapitel.

Exempel på nycklar är strategisk planering, anskaffningsprocessen, mål och behovsanalys, anskaffningsstrategi, upphandlingsstrategi, förfrågningsunderlag och styrning. Kapitlen är kryddade med händelser ur verkliga livet och vad som hände när fel och oklarheter i efterhand upptäcktes, till exempel felaktig måttangivelse för en bro, ansvar vid projekteringsfel, upphandling utan konkurrensutsättning, ofullständiga handlingar med mera.

I kapitlet ”Reflektioner” tar Bengt Hansson upp vad som hände när arbetsförmedlingen handlade upp en kurs för arbetslösa arkitekter och ingenjörer och fick två anbud med olika prisbilder. Han varnar också för att blanda ihop privata och professionella intressen.

Medförfattare till boken är tekn lic Sofia Pemsel som forskar vid Lunds Tekniska Högskola. Hon studerar brukarhantering och erfarenhetsåterföring i bygg- och förvaltningsprocessen samt hur beställaren kan förbättra sina kunskaper.

BESTÄLLARENS FARLIGA O:n
Fem farliga O:n bäddar för att ett projekt kan gå snett. Det är om beställaren är
O Osynlig
O Otillgänglig
O Opåläst
O Obeslutsam
O Oengagerad

Vill det sig illa ökar projektets kostnad 10 gånger för varje ”O”. Påståendet är visserligen en grov förenkling, men indikerar hur viktigt det är med en kunnig och engagerad beställare.

Bengt Hansson ger i detta sammanhang följande exempel:
En beställare var mycket synlig och gjorde dagliga rundor på bygget. Vid rundorna talade han om för byggnadsarbetarna och arbetsledarna vad de skulle göra utan att först ha rådfrågat konsulter och byggledare. Eftersom beställaren saknade byggkompetens blev instruktionerna ofta felaktiga och byggledaren måste dagligen göra egna rundvandringar för att lämna nya besked och ge kontraorder. Detta kostade i snitt 10 000 kronor per dag. Trots allt, med en synlig beställare är det lätt att kommunicera och i normala fall minskar risken för fel, även om det i detta fall gick snett.


Beställarens nycklar till framgång. Bengt Hansson och Sofia Pemsel. Svensk Byggtjänst, 262 sidor, 695 kr exkl moms.

Margareta Redlund Laninge

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.