Affärer i byggsektorn
ENKÄT: Kommer din nästa bil att vara eldriven?
Publicerad: 18 mars 2021, 12:11
Är det eldrift som gäller i framtiden? Foto: Yannick Brossars
Den 1 april höjs skatten för lätta lastbilar med 250 till 700 procent. Byggindustrin frågade tre byggföretagare om deras nästa bil kommer att vara eldriven?
Stanislav Fransson, takläggare. Foto: Anders Myrdal
– Ja, 100 procent säkert att jag kommer att köpa en eldriven bil. Det är mycket lättare med en elbil. Skatten är till exempel mycket högre för en dieselbil än en eldriven bil. Och det går att planera körsträckan, jag kör inte längre än 60 till max 100 kilometer varje dag. De är dyrare i inköp, men man tjänar snabbt igen mycket på att slippa tanka diesel. I dag kör jag en dieseldriven Volkswagen Caddy.
Läs även: Chockhöjd skatt ska få branschen att köra eldrivet
Markus Lindström, IVT värmepumpar. Foto: Anders Myrdal
– Nej, inte om jag kollar på vad elbilarna kostar i dag. Och när batterierna tillverkas släpps det ut mycket koldioxid. Om vi pratar om att få en bättre miljö så vet jag inte om det är bättre med elbilar. Och var ska vi ta all el från i framtiden till alla batterier? I dag kör jag en dieseldriven Mercedes-Sprinter, 2018 års modell.
Fred Larsson, servicetekniker. Foto: Anders Myrdal
– Nej, jag kör bara omkring 1 000 mil varje år. Det är alldeles för lite för att det ska löna sig att köpa en elbil. Jag behöver komma upp i 2 500–3 000 mil varje år för att räkna hem en elbil. I dag kör jag en dieseldriven Renault Kangoo, 2011 års modell.
Läs även: Branschkritik mot skattehöjningarna
Anders Myrdal