Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

Finskt bolag går in på svenska marknaden

Publicerad: 5 Mars 2019, 12:47

Nu ska Lehto Group växla upp under ledning av Thomas Perslund, ny vd i Sverige.

Foto: Letho Group

Lehto Group är en stor aktör på den finska byggmarknaden. Nu satsar de på att slå sig in på den svenska byggmarknaden. Affärsmodellen bygger på fast pris, industriellt byggande och att minimera antalet underentreprenörer.


Finska Lehto Group satsar nu på att ta sig in på den svenska marknaden. De smygstartade för lite drygt ett år sedan och har hunnit gå med i Sveriges Byggindustrier, ISO-certifiera sig, bekanta sig med Sweden Green Buildning Councils arbetsmetoder, samt byggstarta ett par förskolor i Botkyrka. Nu ska de växla upp på allvar under ledning av Thomas Perslund som blir vd för Lehto Group i Sverige.

– Jag blev kontaktad av en rekryterare i september 2018 som först bara berättade att det gällde ett entreprenadbolag. Men jag hade ingen lust att bli vd för ett traditionellt entreprenadbolag. Först när rekryteraren avslöjade lite mer blev jag nyfiken, säger Thomas Perslund.

Lehto Groups affärsmodell skiljer sig från den genomsnittliga svenska byggentreprenören på flera sätt. De tecknar ett avtal med beställaren som omfattar hela projektet – från markarbeten och design till inflytt – och utför sedan arbetet till fast pris.

– Att lämna ett fast pris till beställaren som omfattar hela processen är helt unikt i Sverige, säger Thomas Perslund.

Minimera antalet UE

I Finland arbetar Lehto Group aktivt för att minimera antalet underentreprenörer och mellanhänder. De har egen personal till alla delar av processen, från geotekniker och arkitekter till anläggare och fabrikspersonal. De satsar på att industrialisera så stor del av byggprocessen som möjligt och har tio fabriker.

– Under 20 år som beställare har jag förundrats över att byggbranschen inte lyckats effektivisera processen. Lehto Group har lyckats med det i Finland. Jag är väldigt entusiastisk över att få presentera vårt erbjudande till den svenska marknaden, säger Thomas Perslund.

Han ser flera fördelar med Lehto Groups arbetsmetod. Att minimera antalet underentreprenörer minskar osäkerheten i kostnadskalkylen och risken för inslag av osund konkurrens. Det stora inslaget av industriellt byggande gör enligt Thomas Perslund dessutom att projekten blir kostnadseffektiva och klimatvänliga.

– Vi jobbar mycket med trä i våra industriella processer. Dessutom har vi fullständig kontroll på allt material och kan återvinna allt spill. Vi tillverkar själva allt från fönster till kök, säger Thomas Perslund.

Finsk modell till Sverige

Tanken är att affärsmodellen som Lehto Group utvecklat i Finland nu ska implementeras i Sverige. Framförallt vill de bygga bostäder, förskolor och äldreboenden. Till en början kommer de finska fabrikerna att leverera även till svenska projekt. Beroende på hur marknaden utvecklas kan en utbyggnad av fabrikerna i Finland, alternativt en nyetablering av fabriker i Sverige bli aktuellt. Lehto Group planerar också att på sikt rekrytera för att kunna ha en stor andel egen personal i de svenska projekten.

– I starten kommer vi att behöva ta hjälp av utvalda underentreprenörer. Det tar tid att bygga upp en organisation och den behöver växa fram i samband med att vi får fler projekt att sätta tänderna i. Nu är vi nio personer anställda i Sverige, säger Thomas Perslund.

Lehto Group har varit verksamma på den finska marknaden i över 20 år, men under olika bolagsnamn. Företaget noterades på den finska börsen 2016. Omsättningen var cirka 7,6 miljarder kronor 2018.

Thomas Perslund har över 20 års erfarenhet från bygg- och fastighetsbranschen från både bolag och offentlig sektor i olika ledande befattningar på Friends Arena, NCC, Oscar Properties och Stockholm Stad.

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.