Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer i byggsektorn

Förbifart Stockholm nekas tillstånd – kan försenas flera år

Publicerad: 13 april 2022, 07:49

Domstolen bedömer att tunnlarna behöver tätas ytterligare. Trafikverket har under byggnationen haft både en skyldighet och en möjlighet att göra detta menar Mark- och miljödomstolen.

Foto: Mattias de Frumerie

Förbifart Stockholm riskerar att försenas med flera år – och kostnaderna stiga med miljardbelopp.
Orsaken: Mark- och miljödomstolen nekar tillstånd för ökad grundvattenbortledning.


Ämnen i artikeln:

Förbifart StockholmMark- och miljödomstolen

Trafikverket har under bygget av Förbifart Stockholms tunnlar i nordvästra Stockholm uppmätt ett större läckage än beräknat och prognoser visar att tillståndets begränsning av bortledningen av grundvatten kommer att överskridas när vägen tas i drift. Därför har Trafikverket ansökt om ändring av tillståndet.

Trafikverket har uppgett att tätningsåtgärderna kostar 5-9 miljarder kronor och försenar Förbifartens start från 2030 till 2034. En stor del av kostnaden avser arbeten med att återställa färdigbyggda delar, eftersom ett större bergutrymme behövs för att göra så kallad betonglining. Men Mark- och miljödomstolen instämmer bara delvis i Trafikverkets argument.

– Domstolen ifrågasätter Trafikverkets agerande när inläckaget ökade väsentligt i slutet av 2017, säger Anders Lillienau, rådman i Nacka tingsrätt i ett pressmeddelande. Trafikverket uteslöt redan då lining trots att det framgår av tillståndet från 2014 att detta kan behövas. Stora kostnader hade kunnat undvikas om man hade förberett för lining, som är en etablerad teknik vid tunnelbyggnation i områden med höga värden.

Utredningen visar att inläckaget tidigt var klart större än beräknat, med överhängande risk att tillståndets begränsning kommer att överskridas. Domstolen anser att Trafikverket borde ha stoppat bygget tillfälligt och utfört mer långtgående tätning av tunnlarna. Vid bedömningen ska därför inte beaktas extra kostnader för att nu kunna genomföra lining. De normala kostnaderna för lining bedöms inte vara orimligt höga när de vägs mot att skydda miljön och begränsa skador på bostäder och annan bebyggelse i ett tätbebyggt område.

Anders Carlén

Chefredaktör

anders.carlen@byggindustrin.se

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.