Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

Företag nobbar Nordbygg- satsar på Vita huset istället

Publicerad: 11 April 2018, 09:05

Ove Kärrnäs i huvudrollen i filmen Bad Air Day.

Luftfilterföretaget Ultramare tar till ett nytt grepp. Vd:n Ove Kärrnäs åkte till USA för att spela in en reklamfilm och utmana Donald Trump. – Vi tror att det behövs bättre ventilation i Vita huset, säger han.


Ämnen i artikeln:

UltramareOve Kärrnäs

Ultramares ägare och vd Ove Kärrnäs gillar att spexa och skoja till det emellanåt.

– Jag gillar att kläcka idéer och skickar sedan in dem till en reklambyrå som vi jobbar ihop med, berättar han.

Hans senaste idé var att göra en film som visar på värdet av god ventilation för att kunna tänka klart och fatta bra beslut. Efter att ha åkt med ett filmteam till USA spelar han själv huvudrollen i filmen som nu ligger på Youtube och som utmanar Donald Trump att installera bättre filter till sitt ovala kontor. Filmen släpptes samtidigt som Nordbygg och i pressmeddelandet påpekar företaget att de nu skippar Nordbygg och siktar på Vita huset istället.

– Vi har varit på Nordbygg uppemot fem gånger som utställare men förra gången tyckte vi inte att det gav så mycket. I år ville vi göra något annorlunda och sticka ut på så vis istället, säger Ove Kärrnäs.

Här kan du se filmen Bad Air Day

Han fortsätter:

– Vi kanske återvänder till Nordbygg men sist vi var där var det lite sämre publik för oss, kontakterna vi fick gav inte så mycket. Det har blivit lite mycket slentrian och jag tror att mässan skulle behöva hitta en ny nisch, till exempel om det gick att spetsa till det med möjligheten att få hjälp att boka in korta möten med besökare.

Ove Kärrnäs säger att han provocerats av Donald Trumps sätt att se på miljö-och klimatfrågor, inte minst avhoppet från Parisavtalet. Han har även drivit en twitterkampanj om Donald Trump blandad med skämt och allvar under namnet ”realultramare”, en parafras på Trumps eget twitterkonto ”realdonaldtrump”.

– Jag och mitt företag är engagerade i klimat- och miljöfrågor. Jag blev förbannad av att Trump sade upp Parisavtalet, det berör mig väldigt illa och då fick jag idén om att det kanske behövs bättre inomhusklimat i Vita huset. Att ha rätt filter är väldigt viktigt, oavsett vilket märke man använder, säger han.

Ove Kärrnäs åkte med ett filmteam till Washington och New York och var borta en vecka. Samtidigt understryker han att företaget, som har sin bas i Trollhättan, inte har någon ambition att slå sig in på Amerikamarknaden.

– Vi hade tre hela inspelningsdagar utanför Capitoleum och Trump Tower. Folk på gatan var väldigt nyfikna på vad vi höll på med.

Ultramare är ett företag som vill sätta hållbarhet i första rummet, men är det hållbart att ta flyget till USA enbart för att göra denna typ av film?

– Det är inget vi tänkte länge på, för även om det inte är bra för miljön att flyga skulle effekten av en lyckad kampanj bli så mycket bättre för miljön än om vi lät bli. Vi tycker att Trump kan behöva all hjälp för att miljösmarta beslut, säger Ove Kärrnäs.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

UltramareOve Kärrnäs

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.