Affärer i byggsektorn
Fortfarande oklart när Norrbotniabanans tunnel kan börja byggas
Publicerad: 18 oktober 2022, 06:32
Fem månader efter att entreprenaden för Ersmarkstunneln handlades upp är det fortfarande oklart när arbetet kan komma i gång.
Norrbotniabanan mellan Umeå och Dåva är den första etappen på vad som ska bli en totalt 27 mil lång kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå. Arbetet med den första etappen, med en prislapp på 1,7 miljarder, pågår för full. Åtminstone när det gäller själva järnvägsterrassen. Entreprenaden för Ersmarkstunneln är dock fortfarande ett frågetecken.
Läs även: Konkurrenten överklagade Veidekkes tilldelning – Norrbotniabanans tunnelbygge sinkas
Efter att Veidekke, som sedan tidigare har haft uppdraget att bygga järnvägsterrass på sträckan, tilldelades tunnelkontraktet överklagades tilldelningen av kontraktet och först i september kom avslaget från förvaltningsrätten i Falun. Nu, 1,5 månader senare är inget kontrakt skrivet ännu, enligt Trafikverket som Västerbottens Folkblad har pratat med.
– Det finns saker som behöver klargöras, säger Erik Storvall, projektledare för Ersmarkstunneln på Trafikverket, till Västerbottens Folkblad.
Läs även: Fem anbud i 450-miljonersupphandlingen – här är entreprenörerna som räknade på kontraktet
Trots förseningen har Trafikverket stått fast vid att hela den första etappen på Norrbotniabanan ska stå klar till slutet av 2024. Redan i maj hade tidsplanen krympt. På frågan om tidplanen fortfarande håller svarar Erik Storvall:
– Det finns saker som behöver klargöras.