Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

Goda norska erfarenheter av privatfinansiering

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:42


AV TOMAS ÄNGSHAMMAR

Bygget av nya E39 mellan Klett och Bårdshaug, sydväst om Trondheim, är det norska vägverkets första pilotprojekt som byggs som ett BOT-projekt, eller OPS - offentlig privat samarbeid - som det heter i Norge.

Erfarenheterna är så här långt mycket goda. Allt tyder på att vägen kommer att kunna öppnas två månader i förtid, och jämfört med om vägen byggts på traditionellt vis har byggtiden förkortats med 40 procent, enligt en PM till norska regeringen.

En bidragande orsak till den korta byggtiden finns i själva finansieringsmetoden. Genom att vägen finansieras med lån genom ett privat OPS-företag finns hela summan tillgänglig redan från början vilket ger entreprenören en helt annan frihet att planera arbetsinsatserna för maximal effektivitet än när man får årliga utbetalningar från beställaren.

OPS-modellen har också medfört att hela vägbygget - 22 kilometer ny huvudväg och 14 kilometer lokalvägar, sex tunnlar och fyra längre broar - upphandlats som en enda entreprenad, vilket är ovanligt för norska förhållanden. Det har givit entreprenören, Skanska Norge, möjlighet att jobba med många angreppspunkter och att planera arbetet för maximal effektivitet.

Den nya vägen ägs egentligen av staten men privata Orkdalsvegen AS är byggherre och förvaltare under 25 år. Bakom företaget står Skanska BOT och brittiska Laing Roads Ltd med vardera 50 procent. Skanska Norge har totalentreprenaderna för både byggnationen och underhållet av den nya vägen.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.