Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer i byggsektorn

Här är teknikkonsulten som ska utforma tunnelbanetunnlarna till Älvsjö: ”Känns väldigt bra”

Publicerad: 12 juli 2022, 18:50

WSP har vunnit två projekteringskontrakt inom utbyggnaden av den nya tunnelbanan till Älvsjö.

Foto: Mattias de Frumerie

WSP har vunnit två uppdrag i samband med Stockholms tunnelbaneutbyggnad mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Teknikkonsulten ska ansvara för utformning av tunneln, alla järnvägstekniska system samt fyra stationer på sträckan.


Ämnen i artikeln:

WSPtunnelbananacka

Den nya tunnelbanesträckningen mellan Fridhemsplan och Älvsjö är den senast tillkomna pusselbiten i utbyggnaden av tunnelbanenätet. Hela sträckan planeras att tas i drift under 2030-talet

WSP:s uppdrag omfattar systemhandlingar som utgör tekniskt underlag till järnvägsplan och detaljplaner samt tillståndsansökningar och miljökonsekvensbeskrivningar.

– Det känns väldigt roligt att fortsätta bidra till den nya tunnelbanan i Stockholm. Den här sträckan ger förutsättningar för att bygga ytterligare 48 000 bostäder i staden. Ett viktigt projekt för boende, verksamma och besökande i Stockholm under många år framöver, säger Håkan Danielsson, vd för WSP Sverige, i ett pressmeddelande

Läs även: Stor internationell konkurrens om miljardkontraktet: De ska bygga tunnelbana till Slakthusområdet 

Den nya tunnelbanelinjen sträcker sig från Fridhemsplan via stationerna Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet och Östberga till Älvsjö. 

– Att få bidra till att utforma stationer som är trygga och lätta att orientera sig i för alla resenärer känns viktigt. Utformningen av stationer ska smälta in i staden och möjliggöra nya bostäder, säger Anders Matson som är uppdragsledare på WSP för stationsuppdraget.

Tunneluppdraget innebär att ta fram underlag för en åtta kilometer lång bergtunnel med komplexa passager under Mälaren. Det inkluderar även all järnvägsteknik som bland annat spår, signalsystem, kraftförsörjning och kommunikationssystem.

– Val av tunneldrivningsmetod i kombination med modern teknik inom tunnelbana blir både spännande och utmanande. Det är verkligen roligt att få arbeta med ett så efterlängtat projekt, säger Johan Forslin som är uppdragsledare på WSP för tunnelutformningsuppdraget.

Flera kontrakt

Till skillnad från de andra tunnelbaneprojekten handlar Älvsjöprojektet inte upp ett generalkonsultkontrakt utan delar upp i flera kontrakt.

– Det handlar fortfarande om väldigt stora och attraktiva upphandlingar som vi vet att branschens aktörer är sugna på, berättade Jörgen Altin, huvudprojektledare för tunnelbanan till Älvsjö på Förvaltning för utbyggd tunnelbana för Byggindustrin i höstas.

Läs även: Tunnelbanekontrakt delas upp för bättre konkurrens: ”Vi vet att många är sugna”

Kvar att handla upp på projekteringssidan är enligt den senaste upphandlingsplanen ytterligare två kontrakt.

Anders Siljevall

Reporter

anders@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

WSPtunnelbananacka

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.