Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

Helsingborg får 259 miljoner för kollektivtrafik

Publicerad: 1 Juli 2016, 13:20

HG Wessberg, förhandlare Sverigeförhandlingen, och Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, är överens.

Foto: Helsingborgs stad

Helsingborg och Sverigeförhandlingen har nått en överenskommelse. Helsingborgs kommun förbinder sig att bygga 3 530 bostäder samtidigt som staten bidrar med drygt 259 miljoner kronor för att bygga ut infrastrukturen för cykel- och kollektivtrafik.


Ämnen i artikeln:

InfraSverigeförhandlingenHelsingborgkollektivtrafikinfrastrukturprojekt

Helsingborgs stad har sedan tidigare beslutat att bygga en BRT-linje, buss rapid transit-linje, mellan Dalhem och Råå. Överenskommelsen med Sverigeförhandlingen innebär att Helsingborg bygger ytterligare två BRT-linjer, en mellan Berga och Ättekulla och en mellan Västergård och Ramlösagården. Samtliga tre linjer går via Helsingborg C. Staten medfinansierar BRT-linjerna med 176,5 miljoner kronor.

Bus rapid transit är ett koncept för busstrafik med hög turtäthet och stor passagerarkapacitet. Det bygger på särskilda bussfiler samt hållplatser som är utformade för att spara tid och fungera för extra långa bussar. BRT-linjerna i Helsingborg går under namnet Helsingborgsexpressen. De utformas för att på sikt kunna byggas om till spårväg och följer den standard som bussbranschen utvecklat för BRT.

Största cykelpaketet

Överenskommelsen med Sverigeförhandlingen innebär att Helsingborg även får 72,9 miljoner för att genomföra ett stort antal åtgärder för att underlätta för cykeltrafiken i staden. Det är till exempel nya cykelgarage och cykelbanor samt upprustning av befintliga banor.

– Det här är det största cykelpaketet vi lagt hittills. Det är jag särskilt glad för. För det är ett kostnadseffektivt sätt att förbättra kollektivtrafiken, sa HG Wessberg, förhandlingsperson på Sverigeförhandlingen, i samband med att överenskommelsen presenterades på en presskonferens tidigare i dag.

Potentialen är större

Dagens överenskommelse gäller den stadsnära kollektivtrafiken i Helsingborg. Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, ser redan fram emot nästa steg.

– Vi lovar att bygga 3 500 bostäder. Men potentialen är mycket större. Den potentialen häger ihop med Västkustbanan, Skånebanan och en fast förbindelse. Räknar man in alla de projekten och får dem genomförda så räknar vi med att vi kan bygg 25 000 bostäder i Helsingborg, sa ha i samband med presskonferensen.

Sverigeförhandlingen kommer att fortsätta förhandla med Helsingborg, bland annat kring en andra fast förbindelse över Öresund.

– Det är min ambition att staten ska hjälpa till att nå hela den här potentialen. Men det vi har gjort i dag är ett bra första steg, sa HG Wessberg på presskonferensen.

Relaterade artiklar

Första formella avtalen för Sverigeförhandlingen

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.