Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

JM:s delårsrapport visar avmattad efterfrågan

Publicerad: 21 Augusti 2008, 13:10

Marknaden i Skåne och Göteborg faller liksom investeringsviljan i Danmark och Norge.– Osäkerheten är hög avseende den sammantagna utvecklingen för våra marknader under året, säger JM:s vd Johan Skoglund.


Under perioden sjönk antalet sålda bostäder från 2020 till 1294 stycken. Intäkterna ökade dock med 10 procent till 6829 miljoner kronor, jämfört med referenssiffran 6209 miljoner kronor. Stockholm är fortfarande den marknad som går bra.

– I Stockholm råder fortsatt stabil efterfrågan och stort intresse för våra projekt. Under första halvåret har utplanande priser i Sverige och fortsatt svag efterfrågan i Skåne och Storgöteborg inneburit en minskad försäljning, uttalar sig JM:s vd och koncernchef Johan Skoglund.

Johan Skoglund bedömer att den höga försäljningsnivån bibehålls i Stockholm men att osäkerheten är hög avseende den sammantagna utvecklingen under året.

- Låg efterfrågan i Danmark och Norge innebär en sammantaget minskad efterfrågan där lönsamheten dock är fortsatt hög på grund av tidigare hög försäljningsnivå i pågående produktion, säger han.



Fakta. Uppgifter ur JM:s delårsrapport:
- Intäkterna ökade med 10 procent till 6 829 mkr (6 209) och antal sålda bostäder minskade till 1 294 (2 020)
- Resultatet före skatt uppgick till 1 014 mkr (1 023) och första halvårets resultat efter skatt uppgick till 727 mkr (738). Rörelsemarginalen minskade till 14,9 procent (16,6)
- Fastighetsförsäljningar om 73 mkr (551) gav ett resultat om 21 mkr (106)
- Räntabiliteten på eget kapital för de senaste tolv månaderna uppgick till 46,8 procent (47,2). Resultatet per aktie under första halvåret uppgick till 8,20 kronor (8,00)
- Koncernens kassaflöde inklusive nettoinvestering i fastigheter uppgick till 55 mkr (521).

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.