Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer i byggsektorn

Kamp i gång om Förbifartens feta kontrakt

Publicerad: 14 februari 2013, 14:25

Det börjar dra ihop sig till upphandling av entreprenader till 28-miljardersprojektet Förbifart Stockholm. Det handlar om ett 50-tal entreprenader i varierande storlek, däribland 15–20 huvudentreprenader i storleken 500–3 000 miljoner kronor.


Förra veckan arrangerade Trafikverket en träff i Stockholm där potentiella anbudsgivare fick information och möjlighet att träffa representanter från projektet och Trafikverkets inköpare.

– Det här är första mötet i en serie. Vi kommer att ha en träff i april och ytterligare någon efter sommaren för att informera om planerings- och tillståndsläget. Det förfrågningsunderlag som vi nu jobbar med blir avgörande för processen och vi är öppna för att lyssna, säger Johan Brantmark, projektchef för Förbifarten hos Trafikverket.

Trafikverket väntar nu på att den inlämnade arbetsplanen ska fastställas; förhoppningen är att den ska kunna vara klar innan årsskiftet. Miljödomen ska upp till förhandling i höst och detaljplanerna befinner sig i lite olika skeden hos de berörda kommunerna.

– Det känns bra. Vi har goda relationer med samtliga kommuner och tror att vår tidplan kommer att hålla och då har vi räknat med en del överklaganden, säger Johan Brantmark.

Just nu jobbar Trafikverkets kontrakterade konsulter med att ta fram bygghandlingar och förfrågningsunderlag.

Anbudsförfrågningarna kommer att börja under sommaren 2013, det vill säga innan alla tillstånd är klara. Först ut är de sju arbetstunnlarna och de tre temporära hamnarna.

I början av 2014 ska det sedan vara dags för de stora huvudentreprenaderna som paketeras på 500–3 000 miljoner kronor styck. Hur entreprenaderna kommer att se ut är ännu inte helt spikade. Vissa kommer att kräva prekvalificering, andra inte och det kommer att förekomma både totalentreprenader och genomförandeentreprenader.

Tanken är att bergtunnlar, arbetstunnlar, vägar och ombyggnader läggs ut som generalentreprenader, medan trafikplatserna, broarna och betongtunnlar packas in i totalentreprenader.

Kontraktsspråket blir svenska och hela projektpaketet bimas så långt som möjligt. Alla entreprenörer kommer att ha tillgång till den tredimensionella parametriska modellen.

År 2018 ska samtliga entreprenader vara upphandlade.

– Vi arbetar nu med att få arbetsplanen fastställd och har påbörjat arbetet med bygghandlingsprojekteringen. När alla nödvändiga tillstånd är klara, kan vi skicka ut de första entreprenaderna på förfrågan.

Tanken är att Förbifart Stockholm ska kunna byggstarta i slutet av 2013 och byggtiden beräknas till tio år.

Och mer ska det bli...

Anläggningsbyggandet i Sverige går lite på sparlåga för tillfället, men det finns ett antal rejäla projekt i pipeline framöver. Förbifart Stockholm är bara ett av dem, även om det är det största.

Trafikverkets avdelning för stora projekt har just nu en projektportfölj värd 200 miljarder kronor. Av denna volym är 35 procent i produktion och 65 procent återstår att upphandla.

Av det som ska handlas upp – 140 miljarder kronor – utgörs 22 procent (31,5 miljarder kronor) av vägar och 78 procent (108,5 miljarder kronor) av järnvägar.

I Trafikverkets strategi ligger också att successivt öka andelen totalentreprenader och andelen konsultupphandlingar till fast pris.

I år ska andelen totalentreprenader ligga på 30 procent och projektering/utredningar till fastpris på 20 procent.

År 2018 ska totalentreprenaderna svara för 50 procent och fastprisupphandlingarna på konsultsidan för 40 procent.

– Det här driver oss själva som beställare att bli tydligare. Vi måste veta vad det är vi vill ha. Dessutom får våra leverantörer bättre incitament för att jobba så effektivt som möjligt. Det vill säga: Lite mindre närvaro från vår sida och lite större frihet för våra entreprenörer och konsulter, säger Johan Brantmark, projektchef hos Trafikverket.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News