Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer i byggsektorn

Koncernchefens fem bästa tips för bättre lönsamhet: ”Vi har valt noga bland projekten”

Publicerad: 18 november 2021, 14:16

Foto: Mattias de Frumerie

Veidekkes koncernchef Jimmy Bengtsson delar med sig av sina bästa tips för att öka lönsamheten i byggbranschen.


Ämnen i artikeln:

Veidekkeinfrastruktur

1. Fokusera

Efter en lång period av stora uppköp inom Veidekke, valde vi att koncentrera oss på den befintliga verksamheten och titta på hur vi kunde göra ännu bättre.

24 frågor till Cementas vd: ”Vi lever i fortsatt ovisshet”

2. Renodla

Fram till 2019 jobbade vi med bostadsutveckling, Veidekke Eiendom, men vi valde att sälja av den verksamheten för att i stället bli ett renodlat entreprenadföretag. Bostadsutvecklingen var ett lönsamt område för oss, men det blev mycket tydligare internt och externt när vi renodlade. Entreprenad och bostadsutveckling är dessutom två väldigt olika verksamheter sett till kapitalstruktur.

LÄS MER: Fem anbud i 450-miljonersupphandlingen – här är entreprenörerna som räknade på kontraktet

3. Selektera

Vi har valt noga bland projekten där vi ser att vår förmåga och kunskap matchar väl. Det innebär att vi också har sagt nej till till projekt som inte gör det.

4. Riskhantera

Vi tjänar pengar på att ta risker som vi kan hantera och förstår, i Norge pratar vi om osäkerhetshantering. En risk är lika mycket en möjlighet, så länge man vet hur man ska hantera den.

5. Balansera

Det är viktigt att man förstår anbudsunderlaget och kan avgöra var riskerna finns – och att man skriver riskbalanserade kontrakt som gör det hanterbart.

Till sist...

Glöm inte den organiska tillväxten. Även om ambitionen är renodling och fokus så måste du fortsätta anställa och träna upp morgondagens ledare och personal.

Anders Carlén

Chefredaktör

anders.carlen@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

Veidekkeinfrastruktur

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.