Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

Lindab tar chansen i Frankrike

Publicerad: 23 November 2011, 14:18

Lindab Byggkomponenter tar rygg på sina kolleger från ventilationssidan och etablerar sig i Frankrike.


Efter Norden, Öst- och Centraleuropa - nu satsar Lindab Byggkomponenter på den franska byggmarknaden.

– Vi känner oss mogna för en allvarlig etablering på de mogna marknaderna i Västeuropa. Vi har varit ett antal år i Tyskland. Det har gått bra och nu är det dags för Frankrike, säger Jan Tomberg, produktchef på Lindab. Han är ansvarig för en rad produkter i tunnplåt, bland annat produkter för tak och för takavvattning för bostadssektorn.

Startskottet sköts i november på den internationella Batimat-mässan i Paris. Lindab är sedan många år etablerat på den franska marknaden inom sitt affärsområde Ventilation (kanalsystem och inneklimatlösningar för ventilation, kyla och värme). Det innebär att bolaget har en färdig struktur med en stöttande, befintlig säljorganisation, lager, kontor och ett logistiskt nät som man kan utnyttja - med ett huvudkontor i Lyon och 14 egna kontor spridda över landet.

– Att Lindab Ventilation redan är etablerat är en enorm fördel när vi levererar våra byggkomponenter för bostadssektorn. Vi har redan rekryterat en fransk vd som nu ska bygga upp och forma sitt eget team. Personalen på Lindab Ventilation finns där som bollplank och har redan bistått med värdefull rådgivning, säger Jan Tomberg.

– Det här är en enorm marknad och vi satsar seriöst. Detta är första steget och vi har färdiga planer för steg två, tre och fyra. Frankrike är regionalt styckat i sina olika provinser med stora skillnader i traditioner, kultur och produktvanor. Franska byggare och installatörer är inte mindre konservativa än i andra länder, tvärtom kanske, säger Jan Tomberg.

Hur ser er kund ut i Frankrike?
– Det är proffs, hantverkarföretag. En mix av vad vi i Sverige skulle kalla plåtslagare och vvs-are, eller "roofers" ute i Europa. Nu gäller det att få acceptans för våra produkter. Vi introducerar något helt nytt på den franska marknaden med våra färgbelagda plåtrännor. När det gäller takavvattningsprodukter använder man, med undantag möjligen för regionerna runt Alperna, zink, aluminium och mycket plast.

Ni väljer att etablera er i en darrig konjunktur, inte minst inom eurozonen. Hur tänkte ni där?
– Trots allt är tongångarna rätt optimistiska. Lindab Ventilation ökade sina volymer med 15 procent förra året i Frankrike. Jag tror att det här är rätt tid för vår etablering med byggkomponenterna. Marknaden är mindre hetsig. Vi får starttid, hinner tänka och förhoppningsvis göra rätt från början med en djupare, tajtare införsäljning. Och vi har en bra bas hemifrån. Sverige har gått som en raket det senaste året och prognoserna för Norge ser väldigt bra ut för 2012.

– Sedan ska man komma ihåg att vi vänder oss till en sorts basnäring; ombyggnader, reparationer och byggservice. Det är möjligt att de franska volymerna krymper när det gäller spektakulär nyproduktion, men vi ser inga sådana signaler för rot-sektorn, tvärtom.

Vad har ni fått för reaktioner på era produkter i montern i Paris?
– Det har varit positivt. Vi har fått en rad skarpa förfrågningar från återförsäljare. Säljmässigt är det ganska lätt att argumentera för plåt i stället för plast. Våra produkter håller över tiden, till skillnad mot plastrännor, och är snabbinstallerade. Annars har det varit kul med den internationella prägeln här på Batimat. Vi har bland annat haft långa samtal med ett 30-tal intresserade arkitekter från USA och Kanada. De letade efter nya grejer och tände på det vi hade att visa, säger Jan Tomberg.

FINNS I 31 LÄNDER
Under 2010 omsatte Lindab 6 527 miljoner kronor. Antalet anställda är omkring4 400.
Verksamheten är uppdelad i tre affärsområden: Ventilation, Byggkomponenter och Buildings (kompletta stålbyggnadssystem).
Lindab är etablerad i 31 länder. Norden står för 45 procent, Central- och Östeuropa för 22 procent, Västeuropa för 29 procent och övriga marknader för 4 procent.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.