Affärer i byggsektorn
Mer höghastighetsjärnväg för Skanska – får bygga för ytterligare en miljard
Publicerad: 28 juni 2022, 13:30
Arbete vid Euston Station i London. Foto: HS2 Ltd
För två år sedan fick Skanska, tillsammans med Costain och Strabag, uppdraget att bygga den första fasen av Storbritanniens höghastighetsjärnväg HS2. Nu får samriskbolaget ett utökat uppdrag som ger byggarna miljardklirr i kassan.
Ämnen i artikeln:
LondonSkanskaStrabagbyggkontraktinfrastrukturhöghastighetstågsnabbtågjärnvägjärnvägsunderhållAvtalet, som Skanskas, Strabags och Costains gemensamma joint venture-bolag tecknade med HS2 Ltd i april 2020, innebar att man ska påbörja utformning och byggnation av den södra delen av den första fasen på den nya höghastighetsjärnvägen, vilket omfattar större tunnlar vid infarten till Londonterminalen vid Euston station. Det totala värdet för denna affär uppgick till 3,3 miljarder pund, vilket motsvarar drygt 41,3 miljarder kronor. Skanskas del av avtalet var värt 1,12 miljarder pund, cirka 13,9 miljarder kronor
Läs även: Miljarduppdrag skapar 6 000 nya jobb
Nu får samriskbolaget ett utökat uppdrag inom samma kontrakt, avseende planerade och överenskomna förändringar av omfattningen av arbetet inom kontraktet.
I och med utökningen tilldelas Skanska ytterligare 78 mijoner brittiska pund, cirka 970 miljoner kronor. Totalt är Skanskas del värd cirka 15 miljarder kronor.
Sedan HS2 Ltd gav projektet grönt ljus att påbörjas i april 2020 har entreprenörerna utfört markarbeten, arbete med montering av den första tunnelborrningsmaskinen, för uppstart i sommar, samt byggnation av större strukturer, såsom ett nytt logistiknav för järnvägstransporter som ska eliminera en miljon lastbilsresor från Londons vägar.
Den totala sträckan som entreprenörerna bygger är 26 kilometer, med 21 kilometer och upp till 50 meter djupa tunnlar från London-terminalen vid Euston station till West Ruislip i västra utkanten av London.
Läs även: Här börjar megaborren Elektra sin resa under Stockholm
I projektet kommer sex TBM-maskiner borra en 21 kilometer lång tunnel medan en sjunde borrar en arbetstunnel för transport av byggmaterial och massor.
Totalt arbetar för närvarande 3 500 personer med denna del av projektet.