Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag16.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

Miljardsatsning i Malmö centrum

Publicerad: 18 April 2011, 12:34

Den tidigare parkeringsplatsen bakom Triangelns köpcentrum i Malmö håller just nu på att förvandlas till ett enormt kluster av bostäder, butiker, kontorshus och p-garage. NCC:s miljardprojekt som beräknas stå klart år 2014, använder en ny spännande grundläggningsteknik där en permanent slitsmur håller uppe konstruktionen.


Bygget på den 8 000 kvadratmeter stora tomten påverkar både boende, trafik och trafikanter.

– Vi tycker att vi fått förståelse för arbetet, som ibland innebär buller och aktiviteter nattetid med lastning och lossning av material för att underlätta trafiken dagtid, säger Ulrika Lindmark, projektchef.

Just nu pågår grundläggningen av det underjordiska garaget i två plan som bäst. Nerfarten är en lång ramp och tunnel under S:t Johannesgatan. Här ska inte bara personbilar ledas vidare till 400 p-platser, utan också butikernas godstransporter, vilka får egna lastbryggor i tunneldelen. Den 300 meter långa rampen och tunneln slutar med en vändplats.



Ulf Brolin vid den lilla delen av slitsmuren som syns vid ingången till tunneln. Foto Martin Olsson

Den yttre grundläggningen runt hela byggytan består av en permanent slitsmur med bärande funktion. Slitsmuren håller upp hela betongkonstruktionen och de hus som byggs ovanpå. Totalt är muren 710 löpmeter lång.

Garagedelen byggs enligt cut-and-cover-metoden medan tunneldelen med 20 meters spännvidd får en så kallad top-down lösning.

– När slitsmuren är klar kapas den översta delen för att säkra kvalité och hållfasthet. Ovanpå tunneldelen läggs sedan träfiberskivor, därefter armering och en betongplatta som gjuts på plats. Plattan utgör samtidigt marknivån. Till sist gräver man ut jordmassorna och först då ser man hur murväggarna ser ut, säger Ulf Brolin, grundläggningsansvarig.

– Jag tror att det är unikt i Sverige med en permanent slitsmur, i varje fall är det den största som byggts. I vanliga fall är den temporär och att jämföra med spont. Utomlands är en permanent slitsmur vanlig och sedan några år är den tillåten även här om man kan säkerställa kvalité och bärighet.

För att bättre åskådliggöra metoden har NCC färdigställt några meter där rampen slutar och tunneln tar vid. Och det är en märklig syn när man står framför en 10 meter hög jordvägg, effektivt stängd för tunneldelen. Den bit av slitsmurens väggar som syns är bulliga och skrovliga och i taket syns träfiberskivorna.

– Väggarna får bli som de blir. Vi ser ju inget förrän tunneln är tömd på jordmassor. Och vi har bestämt att behålla den skrovliga ytan, säger Ulrika Lindmark, projektchef.

Där tunneln slutar med vändplattan är man klar med betonglocket och jordfyllning. Att man färdigställer den här delen har med biltrafiken till Triangelns köpcentrum att göra.

– Triangelns nuvarande köpcentrum ska knytas samman med den nya gallerian och vi arbetar för närvarande med tredje man inne på arbetsområdet vilket begränsar oss. Alla bilar som ska parkera i Triangelgaraget passerar mitt i arbetsplatsen. Nu flyttar vi trafiken till en annan nerfart så vi kan fortsätta med garaget, säger Ulrika Lindmark.

Cirka 20 000 kubikmeter betong och 2 000 ton armering går åt till grundläggningen, vilken beräknas ta 80 000 arbetstimmar. I dag är de 45 yrkesarbetare, kring årsskiftet 2012-2013 är de 150-200 byggare.

Ett italienskt företag, Trevi, samarbetar med Hercules, ett dotterbolag till NCC, om grundläggningsarbetet med slitsmuren. Med en speciell gripskopa fräser två kugghjul tio meter ner i jorden och kalkberget och suger upp materialet som sorteras i fraktioner. En bentonitslurry pumpas samtidigt ner som förhindrar jordras. I schaktet hängs en armeringskorg i vilken betongen platsgjuts. När betongen förs ner i schaktet pressas slurryn mot ytan som återvinns till 80 procent. Panelen som skapas är 80 cm tjock.

Efter sommaren ska hela tunnellocket vara på och marken återfylld. De cirka
20 000 kubikmeter jordmassor som ska tumlas ur tunneln, beräknas ta ett halvt år med en lastbil som kör i skytteltrafik var femte minut. När projektet är klart blir platsen ett torg med påkostad markbeläggning.

Tre affärsområden, NCC Construction, NCC Property Development och NCC Boende, har gått samman i utvecklingsprojektet, som byggs i egen regi. Totalinvesteringen är i miljardklass, hur många är hemligt. Planerna på att bebygga tomten har funnits sedan utställningen Nordform 90, då kommunen lovade deltagande byggföretag framtida byggrätter. NCC har fört förhandlingar med Vasakronan som äger hotell Hilton i köpcentret och som var tänkta köpare. När de hoppade av beslöt NCC att ändå bygga.

– Läget är fantastiskt mitt emot Triangelstationens glasbubbla och vi tror vi hittar en ny köpare. NCC har finansiell styrka, därför startar vi ändå.

Ännu så länge är ingen av de 190 bostadsrätterna sålda, eller de 250 kontorsarbetsplatserna uthyrda. Däremot finns ett stort intresse för gallerians 70 butiker i två plan som blir ett annorlunda köpcentrum, enligt Ulrika Lindmark.

– Vi har inte så bråttom, försäljningen av bostäderna kommer förmodligen i gång under andra halvåret 2012.

Ovanpå gallerian byggs kontor och bostadshus i fem till sex våningar med sedumtak. Ett punkthus sticker ut med totalt 18 våningar, varav 12 våningar bostäder. En stor andel blir ettor och tvåor. Några lägenheter byggs annorlunda och får egna atriumgårdar på gallerians tak. Man gör också plats för 1 052 cyklar på gården ovanpå gallerian som nås via fyra cykelhissar.

Projektet byggs med BREEAM-certifiering och som Green Building med bland annat låg energiförbrukning. Bottenvåningen får en granitfasad, i övrigt är fasadmaterialet mycket glas, skärmtegel och skivmaterial. Våren 2013 öppnar gallerian och år 2014 blir de sista bostäderna klara.

Christina Adlers

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.