Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

Nacka och NCC bygger på lärdomarna

Publicerad: 24 Maj 2018, 04:00

Anna Åqvist, projekteringsledare på NCC, har arbetat med Nacka strategisk partnering sedan 2016. Hon uppskattar att kunna ta med sig erfarenheter från projekt till projekt och att relationen mellan alla aktörer förstärks under projektets gång.

Foto: Anders Siljevall

Upprepning är kunskapens moder. I NCC:s och Nackas partneringprojekt Nacka Strategisk Partnering har man sedan 2015 arbetat med att utveckla sammanlagt 13 skolor, förskolor och idrottshallar. Lärdomarna från det första skolbygget tas med till nästa och gör processen mer effektiv. Byggindustrin följde med under en eftermiddag.


Majsolen skiner och det är tryckande hett och full aktivitet på Telefonstigen 2 i Nacka där NCC tillsammans med Nacka kommun har sitt projektkontor för det gemensamma strategiska partneringprojektet. I juli 2015 avtalade Nacka kommun och NCC om att samarbeta för att utveckla och bygga 13 skolor, förskolor och idrottshallar och bostäder för nyanlända under sex år. I avtalet, som har ett fiktivt värde om cirka två miljarder kronor, finns även möjlighet till en förlängning med tre år.

Varje tisdag och onsdag, är det projektstudio på kontoret, vilket innebär att även projektens konsulter finns på plats. Nacka kommuns personal är däremot på konferens just denna tisdag när Byggindustrin gör sitt besök.

– Vanligtvis har vi många projekteringsmöten dessa dagar, men i dag är det lite lugnare, berättar Anna Åqvist.

Konstruktörerna Malin Renfjäll och Cornelis Oskamp från Looström Gelin diskuterar Sigfridsborgsskolans takkonstruktion med NCC:s projektchef Claes Ullén.

Foto: Anders Siljevall

Hon är en av NCC:s tre projekteringsledare inom samarbetet – som kallas NSP, Nacka strategisk partnering. Hon kom själv in 2016, i och med projekteringen av det tredje projektet i ordningen – bygget av en ny förskola, Ältadalens förskola.

Anna Åqvist började sin bana på NCC genom kompetensbygget som är ett program som NCC har där man får praktisk erfarenhet i form av bland annat sommarpraktik parallellt med sina högskolestudier. Efter tre år av sommarpraktiker på anläggningssidan så sökte hon tjänsten som projekteringsledare.

– Det var rollen i sig som lockade mig, att ha kontakt med människor i alla delar av projektet. Att det blev placering Nacka var ett lyckodrag som blev helt rätt från början. Att komma in som ny och ha möjlighet att göra om ett projekt flera gånger för samma beställare är väldigt utvecklande. Jag får vara med från början till slut och ta med mig lärdomar in i nästa projekt, säger hon.

Bygger erfarenhet snabbt

Det kan uppfattas att det blir tråkigt att arbeta med likartade projekt, men Anna Åqvist menar att det ger stora möjligheter att på relativt kort tid bygga egen erfarenhet, utvecklas och att det är inspirerande att jobba i samverkan med en aktiv och engagerad beställare som Nacka kommun.

Samarbetet med Nacka är inte det första i sitt slag som NCC genomför. I Södertälje har byggbolaget genomfört strategisk partnering tillsammans med Telge Fastigheter. Det samarbetet inleddes 2007.

– Det är något som kommer mer och mer. Det är ett bra sätt för beställare och entreprenör att jobba tillsammans. Man får en större ansvarskänsla av att arbeta mer långsiktigt. Jag känner att jag verkligen vill lära mig om vad som gör en skolbyggnad bra, säger Anna Åqvist.

Upprepningarna innebär också att de mer övergripande frågorna klaras av i de tidiga projekten och behöver inte tas upp när nästa skola, förskola eller idrottshall ska projekteras och byggas.

– Istället kan vi snabbare ta oss ner på detaljnivå. Hur blev det på det förra projektet och vad kan vi ta med oss därifrån, förklarar Anna Åqvist och fortsätter:

– Tanken är att vi ska kunna samla våra erfarenheter så vi har en kunskapsbank att utnyttja i framtiden.

Alexandra Hoverhjelm och Shima Ghitouri är också projekteringsledare på NCC inom projektet.

Foto: Anders Siljevall

Annas projekteringsledarkollegor, Alexandra Hoverhjelm och Shima Ghitouri, kom in i NSP-projektet under förra året. De delar åsikten om att partnering är ett bra sätt att arbeta på.

– Att arbeta ihop med byggherren på det här sättet gör att det blir högt till tak i diskussionerna, säger Alexandra.

Shima menar att det är spännande att få vara med under hela processen.

– Vi är också en härlig grupp som jobbar tillsammans. Alla känner alla, säger hon.

Anna, som har varit med längst, arbetar idag mest med övergripande frågor tidigt i processen, medan Alexandra och Shima tar vid när det är dags för bygghandlingsprojektering, och löpande produktionsfrågor.

– Det är bra att vi är flera och kan täcka upp för varandra. Det blir också en trygghet för kommunen som vet att vi är flera projekteringsledare som de kan vända sig till, säger Anna Åqvist.

Innovativt i projektet

Inom NSP har alla en positiv syn på nya lösningar. I princip sedan start har man arbetat med Effektivare granskning – standarden för statushantering av granskningskommentarer som nyligen prisades för årets innovation av SBUF.

– Jörgen Mann på NCC, som har varit inblandad i framtagningen och implementering av standarden, var tidigare projekteringsledare i NSP-projektet. Sedan dess har standarden utvecklats och idag är det ett väldigt smidigt verktyg.

Från beställarsidan har Effektivare granskning mottagits väl, liksom bland medarbetarna ute i produktionen.

– Alla är positiva och tycker att det är ett kul sätt att jobba på. Det är klart att det kan ta tid att lära sig ett verktyg i början, men jag har sett till att finnas till hands för att hjälpa till. Vi lär oss detta tillsammans, säger Anna Åqvist.

Hon berättar att de inom NSP vanligtvis släpper stora paket med handlingar för granskning samtidigt, vilket gör det möjligt att få en överblick över hela bygget när man granskar ritningarna.

– Skolor och förskolor lämpar sig väl och det har fungerat väldigt bra att granska stora delar samtidigt, säger hon.

I projektstudion står Robert Mårtensson, ventilationsprojektör på ventilationsfirman OTK Klimatinstallationer, och ser över 3D-modellerna för Sigfridsborgsskolan och Boo Gårds skola. Han har varit med i partneringsamarbetet från första början.

– Jag tycker att det här är ett fantastiskt sätt att jobba på – att stå i en studio och jobba där alla fack finns på plats. Jag kan höra när andra pratar om en fråga som berör mig och komma in i diskussionen direkt. I annat fall hade det kunnat ta månader innan jag nåddes av den informationen. Behöver jag ett schakt kan jag ta det med arkitekten direkt, säger han.

Robert Mårtensson, ventilationsprojektör på OTK Klimatinstallationer, trivs med att arbeta nära de andra konsulterna. Han kan direkt få reda på information som annars skulle ta månader att nå honom.

Foto: Anders Siljevall

Att arbeta med 3D-modeller i BIM, vilket man har gjort i några av NSP-projekten, är också en klar fördel, menar han och visar i mobilen hur installatörerna kan se installationerna i 3D ute på bygget.

– Det blir väldigt tydligt, jämfört med pappersritningar. Vi börjar skippa papperet mer och mer i branschen, säger Robert Mårtensson.

Anna Åqvist tycker även hon att det fungerar väldigt bra att jobba nära inpå alla konsulter och att det är positivt att de följer med från projekt till projekt.

– De lär känna varandra så bra att inga frågor blir konstiga att ställa. Det är en trygghet att ha en konsult som känner beställaren och som arbetar för projektets bästa, säger Anna Åqvist.

Vi sätter oss i bilen och tar oss från projektkontoret till projektet Myrsjöskolan som ligger sju kilometer längre bort. Anna Åqvist berättar att hon normalt besöker projekten tre gånger i månaden.

– Det blir mer sällan nu eftersom vi har ett så bra projektkontor där alla är samlade. Då blir det mer naturligt att man kommer dit istället, säger hon.

Den nya låg- och mellanstadiedelen av Myrsjöskolan byggs klart samtidigt som eleverna går kvar i sin gamla skola. När den nya skolan står färdig återstår bara att göra klart skolgården – och att riva den gamla skolan.

Foto: Anders Siljevall

Myrsjöskolan är en F-9-skola med cirka 1 200 elever. NCC bygger en ny låg- och mellanstadiedel med plats för drygt 570 elever. Bygget startade sommaren 2016 och var ett av de första projekten som Anna Åqvist började arbeta med. Skolan står i princip färdig för inflyttning till höstterminstarten. Det som kvarstår är skolgården, som bland annat ska få konstnärlig utsmyckning i form av ett scentak. Dessutom ska den gamla låg- och mellanstadiebyggnaden rivas. Istället för att flytta in i temporära baracker har eleverna kunnat gå kvar i sin gamla skola. Att vara granne med en byggarbetsplats kan också vara väldigt intressant. Flera av barnen samlas vid stängslet och följer yrkesarbetarnas arbete. Just nu diskuterar personalen på platskontoret detaljerna kring när skolan ska rivas.

Under rundturen i den nya skolan blir fördelarna med partneringsamarbetet mer tydliga. Erfarenheterna från ett skolbygge tas med till nästa. Eftersom de mer grundläggande frågorna har klarats av i projektet innan går det snabbare att ta sig ner på detaljnivå, vilket både ger en mer effektiv projektering och lättare tillgodoser verksamheternas önskemål.

NCC levererar en viss standard men verksamheterna får vara med och tycka till om färgval och vissa funktioner.

– Vi pratar mycket med rektorer och lärare, men också vaktmästarna, som kommer med inspel om hur de vill ha varuleveranser till exempel, säger Anna Åqvist.

Platschef Lasse Olsson och arbetsledarna Ida Marteleur och Hannah Norberg, NCC, är snart färdiga med projektet Myrsjöskolan. Erfarenheterna kan de ta med till kommande skolprojekt inom partneringsamarbetet.

Foto: Anders Siljevall

En skola skiljer sig på många sätt från ett bostadshus. Speciallokalerna måste ha de funktioner som krävs.

– Skolsköterskans rum måste till exempel vara tillräckligt stort för att avståndet till syntavlan ska vara tillräckligt långt. Musiksalen här har dubbla dörrar för att minska ljudläckaget och träslöjdssalen har ett annat golv som är mer robust, säger Anna.

Lasse Olsson, NCC:s platschef i projektet, har arbetat länge i branschen och är väldigt nöjd med upplägget i NSP.

– Det är fantastiskt att inte behöva upprepa processen med att välja material till exempel. Man hinner också lära känna alla i teamet. Yrkesarbetarna blir mer engagerade och ställer frågor. Vi har en härlig stämning här, säger han.

Att kunna arbeta med löpande räkning istället för fast pris har också stora fördelar.

– Det innebär att vi kan göra ändringar när det behövs. Förr, när det var fast pris som gällde, skulle det kosta så lite som möjligt för att man skulle tjäna mer på projektet. De stora vinnarna i det här upplägget är kommuninvånarna som får bra skolor till bra pris, säger Lasse Olsson.

Nacka Strategisk Partnering i korthet

■ Samarbetsavtalet mellan NCC och Nacka kommun slöts under 2015. Inom avtalet ska 14 projekt byggas, däribland skolor, förskolor, sporthallar och boenden för nyanlända.
■ Sedan starten har projekt bytts ut på grund av politiska beslut eller förändrade behov.
■ I dagsläget är sex skolor och förskolor under produktion eller avslutade: Utskogens förskola, Myrsjöskolan med Myrsjö sporthall, Ältadalen förskola, Oxelvägens förskola och Sigfridsborgsskolan där förberedande arbeten har inletts.
■ Andra påbörjade projekt är Boo gård skola och sporthall, Kristallens förskola och Nya Sickla skola.

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.