Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer i byggsektorn

NCC tilldelas infrakontrakt på 1,9 miljarder: ”Passar vår expertis mycket bra”

Publicerad: 18 juni 2021, 12:39

NCC har fått ett tungt järnvägskontrakt i Norge, som innefattar stora arbeten på Drammen station.

Foto: Bane NOR

Utbyggnaden till dubbelspår på Vestfoldbanen i södra Norge är ett av landets största järnvägsprojekt. Nu tilldelas NCC en entreprenad i miljardklassen inom projektet.


Ämnen i artikeln:

NCCNorgeCaverionVeidekkeNRC Group

Bane NOR, det statliga företaget med ansvar för Norges järnvägsinfastruktur, har tilldelat tre nya kontrakt för utbyggnaden till dubbelspår på den en mil långa sträckan mellan Drammen och Kobbervikdalen längs Vestfoldbanen. 

LISTA: 10 tips för billigare infrastruktur

NCC Norge har tilldelats det största kontraktet, som omfattar allt anläggningsarbete på sträckan mellan Drammen station och Sundhaugen, inklusive omfattande arbeten på och vid Drammen station, bro över spårområdet, mindre tunnelarbeten med mera. Kontraktet har ett värde på 1,9 miljarder norska kronor (cirka 1,88 miljarder svenska kronor).

– Vi är mycket glada för denna tilldelning, detta är ett projekt som består av flera discipliner och passar vår expertis mycket bra. Vi ser fram emot ett fortsatt bra samarbete med Bane NOR. Vi inväntar nu tidsfristen för överklagan, säger Per Jonsson, chef för NCC Infrastructure Norge, till Byggindustrin.

Dessutom ska Baneservice AS bygga spår och kontaktledningar på området i ett kontrakt som är värt 480 miljoner norska kronor.

ANALYS: ”Infrastrukturen sticker ut under byggarnas lågsäsong”

Installationsjätten Caverion får också ett kontrakt. Detta arbete omfattar el- och teleinstallationer till ett kontraktsvärde av 370 miljoner norska kronor.

Det totala värdet på kontrakten uppgår till 2,7 miljarder norska kronor.

– Tilldelningen är baserad på bästa förhållande mellan pris och kvalitet, säger Hanne Stormo, Bane NOR:s projektchef i Drammen, i ett pressmeddelande.

Innan de tilldelade kontrakten kan signeras gäller en tio dagar lång karensperiod då övriga anbudsgivare kan överklaga. Om inga förändringar sker signeras avtalen i månadsskiftet juni-juli.

Sedan tidigare har Veidekke tecknat två stora tunnelkontrakt inom projektet, som påbörjades 2019. NRC Group har också ett pågående kontrakt med förberedande arbeten.

Anders Siljevall

Reporter

anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.