Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

Ökade order för Skanska

Publicerad: 8 Februari 2012, 12:26

Orderingången gläder ledningen men lönsamheten i byggverksamheten försämrades.


Skanskas orderingång under det sista kvartalet 2011 var 41,0 miljarder kronor (29,0 ett år tidigare). Under hela 2011 var orderingången 123,6 miljarder kronor (130,3). Orderingången under året var därmed 7 procent högre än intäkterna som var 122,5 miljarder kronor (121,7).

Skanskas intäkter under det sista kvartalet var 36.6 miljarder kronor (32,7).

Byggverksamhetens intäkter under 2011 varv 115,0 miljarder kronor (113,2).

Skanskas rörelseresultat under det sista kvartalet var 1,3 miljarder kronor (1,3).

Resultatet efter finansiella poster var också 1,3 miljarder kronor (1,3).

Vd Johan Karlström konstaterar i en kommentar att byggverksamheten ökade intäkterna. Sverige, Polen, USA och Storbritannien fortsätter att leverera goda resultat och marginaler. Men lönsamheten är lägre än tidigare, främst beroende på att verksamheterna i Finland och Norge påverkas negativt av ytterligare projektnedskrivningar och reserveringar.

Verksamheten med utveckling av bostäder har startat och sålt bostäder i nivå med fjärde kvartalet 2010 och startat koncernens första brittiska bostadsprojekt. Försämringen i rörelsemarginalen jämfört med 2010 beror främst på låg lönsamhet i vissa projekt på den svenska marknaden, nedskrivning av värdet på mark i Estland och Slovakien och på etableringskostnader för nya marknader, enligt Johan Karlström.

Han säger också att bostadsmarknaden präglas av stramare kreditgivning från banker och av stor osäkerhet på marknaderna i framför allt Sverige och Finland som har börjat sjunka något och där det nu tar längre tid än tidigare att sälja nya bostäder.

BJÖRN DICKSON - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.