Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer i byggsektorn

Så gör vi – tre byggare om hur de valt att skaffa sina tjänstefordon

Publicerad: 21 september 2021, 07:39

Håkan Arnstad, Ramboll, Karl-Johan Brännström, Dipart och Kenneth Ödfjäll, Ödfjälls Plåtslageri om hur de skaffar sina tjänstebilar.

Byggindustrin frågade tre företag om hur de valt att skaffa sina tjänstebilar.


Ämnen i artikeln:

DipartRamboll

 

Håkan Arnstad, Facility Manager, Ramboll Sverige.

Foto: Ramboll

Håkan Arnstad, Facility Manager, Ramboll Sverige:

Jag har främst ansvaret för 60–70 tjänstebilar. Vi har också transportbilar, men det ligger utanför mitt område. För tjänstebilarna har vi en blandning av finansiell och operationell leasing. Något som passar oss för att säkra restvärdena och minska administrationen.  

Och några av våra anställda har köpt loss sina bilar efter leasingtiden, gällande de bilar som har finansiell leasing. De bilar som vi har på operationell leasing behöver vi inte bry oss så mycket om eftersom finansbolaget tar hand om bilarna när avtalen löper ut. Vi lutar oss i positiv bemärkelse tungt mot Car Pay Fleet, det vill säga Volvo Finans, som även har andra märken än Volvo. I dag har vi rabattavtal med några namnkunniga bilfirmor som förutom Volvo säljer Audi, BMW, Volkswagen, Seat, Skoda, Kia, Mercedes-Benz och Toyota. 

Ganska nyligen antog vi något som heter tjänstebilsutmaningen – en del av ett fossilfritt Sverige – som innebär att de tjänstebilar vi köper in sedan i mars 2020 max får släppa ut 70 gram koldioxid per kilometer.

Ganska nyligen antog vi något som heter tjänstebilsutmaningen – en del av ett fossilfritt Sverige – som innebär att de tjänstebilar vi köper in sedan i mars 2020 max får släppa ut 70 gram koldioxid per kilometer. Det betyder att de bilar vi leasar alltså måste vara laddhybrider eller 100 procent eldrivna bilar, annars klarar de inte utsläppskraven. Nästa steg vi nu pratar om är att sänka gränsen till 60 gram. Vårt mål med tjänstebilsutmaningen är att vi vill ta vårt miljöansvar. Ramboll satsar stenhårt på miljön. 

Läs även: Köpa eller leasa bilen – så väljer du rätt

 

Karl-Johan Brännström, kvalitetschef, Dipart.

Foto: Mats Åsman

Karl-Johan Brännström, kvalitetschef, Dipart:

”Dipart har 140 anställda och cirka 70 lätta lastbilar i olika storlekar inklusive två stora eldrivna skåpbilar. Vi har även drygt 20 tjänstebilar. Vår leasingform är finansiell för att vi inte vill binda massor av kapital. Jag är nöjd med upplägget. Vi är ett byggbolag och håller inte på med bilar, utan vi är bra på det vi är bra på.

Vi ser bilarna som verktyg och maskiner. Jag tror inte att vi är tillräckligt rädda om bilarna för att ha operationell leasing. Därför skulle vi antagligen förlora på ett sådant avtal.

Vi ser bilarna som verktyg och maskiner. Jag tror inte att vi är tillräckligt rädda om bilarna för att ha operationell leasing. Därför skulle vi antagligen förlora på ett sådant avtal. Och bankerna har ju operationell leasing som en tjänst, det betyder att de tjänar pengar på det. 

På både förmånsbilssidan och transportbilssidan köper vi bilar som har ett bra andrahandsvärde. Servicebilarna brukar vi oftast köpa nya. Men både service- och tjänstebilar som har gått väldigt få mil kan vi även köpa begagnade.

För att underlätta har vi köpt en tjänst som innebär att bilarna hämtas när de ska bytas ut. Autoplan säljer bilarna åt oss. 

Den nya malusskatten påverkar oss en hel del eftersom fordonsskatten höjts rejält. Det är anledningen till att vi sedan 2019 har köpstopp på bilar, förutom några enstaka. Köpstoppet betyder att cirka 20 bilar körs på övertid.

Läs även: LISTA: Alla laddbara lätta lastbilar 

 

Kenneth Ödfjäll, Ödfjälls Plåtslageri.

Foto: privat

Kenneth Ödfjäll, Ödfjälls Plåtslageri:

Jag är ensamföretagare och har finansiell leasing för en pickup, Dodge Ram. Enligt grundupplägget byter jag alltid in bilen när det är dags att leasa en ny bil.

Jag är ensamföretagare och har finansiell leasing för en pickup, Dodge Ram. Enligt grundupplägget byter jag alltid in bilen när det är dags att leasa en ny bil. Det brukar jag göra vart tredje eller vart fjärde år. Jag tycker att det är ett bra upplägg och att jag får en riktigt bra bil för en ganska låg månadskostnad. Finansiell leasing funkar som en form av avbetalning. Att jag får dra av hela momsen är absolut en anledning att leasa bilen. Min bil är en bra reklamplats och den sticker ut. Men så är jag ju mycket bilintresserad också.”

Anders Myrdal

Ämnen i artikeln:

DipartRamboll

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.