Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

Skanska redo att köpa bolag i USA

Publicerad: 17 Januari 2012, 20:25

Efter konsolidering kommer tillväxt och med en välfylld kassa är allt klart för nya förvärv. Vi har mött den svenske jättens amerikanske chef i Empire State Building.


Det har åter blivit dags för Skanska i USA att växa. Efter flera år med mycket få bolagsköp säger Skanskas USA-chef Mike McNally: ”Now is the time to grow”.

Vi har mött Mike McNally på huvudkontoret i Empire State Building där han gav en öppenhjärtig intervju.

Skanskas tillväxt i USA har till stor del byggt på koncernens finansiella styrka. Regionala privatägda företag som saknade egna medel för att fortsätta växa blev bra uppköpskandidater för den svenska byggjätten med sin stora kassa.

Det var 1971 som Skanska kom till USA. Ganska snart hade man köpt omkring ett dussin amerikanska företag, alla med dubbelt varumärke som Beacon Skanska, Sordoni Skanska och Koch Skanska. De köpta bolagen kunde som regel växa och utvecklas med förnyad styrka.

– Våra framgångar och vår tillväxt i USA har till stor del byggt på att Skanska har tagit över företag som har saknat egen ekonomi för att komma med anbud på de riktigt stora uppdragen. När Skanska har kommit in som ägare har bolagen fått en ny dynamik och tack vare vår finansiella styrka har de kunnat tävla om de allra största jobben, säker Mike McNally.

Efter att Skanska har tagit över som ny ägare har målet varit att integrera bolagen, något som man har arbetat med under de senaste åren. I detta arbete har det varit viktigt att se till att hela Skanska i USA kunde få glädje av de kunder och de kunskaper som fanns i de olika bolagen.

Integrationen har inneburit att de köpta bolagen tillsammans har kunnat åstadkomma mer än vad som hade varit resultatet av deras sammantagna arbete om de hade fortsatt att verka som enskilda företag.

Nu utgör bolagen också naturliga delar av Skanska när det gäller kultur och kunskaper.

– Alla tala samma språk, säger Mike McNally.

Skanska USA:s verksamhet är uppdelad i fyra affärsområden: Skanska USA Civil, Skanska USA Building, Commercial Development och Infrastructure Development.

Building är husbyggare, arbetar med byggledning och konsulttjänster och har 28 kontor i USA och är därmed på plats i praktiskt taget varje metropol i landet.
Civil är anläggningsbyggare och verkar som entreprenör och har rötter i New York City med omnejd där man är nummer ett på marknaden. Civil är också starkt representerat som vägbyggare i södra Kalifornien och längs mellersta och södra Atlantkuten.

– Nu vill vi expandera med Civil för att i framtiden nå de delar av landet där vi för närvarande finns med Building. Vi vill bli en nationell byggentreprenör inom infrastruktur i USA, säger Mike McNally.

Eftersom Building ofta redan finns på plats är varumärket känt på marknaden.

– Då kan vi växa organiskt. Anställa mer folk, köpa utrustning och växa sakta men säkert.

Skanska USA har nu gjort just det i Seattle längst upp i nordvästra USA och i Phoenix i landets sydvästra del. Det samma är på gång i Florida.

I till exempel Mellanvästern och Texas har Building inte samma starka representation som i andra delar av landet.

– Där ska vi växa i första hand genom att köpa entreprenadföretag eftersom det skulle ta för lång tid att växa organiskt, bland annat eftersom vårt varumärke är mindre känt i de delarna av landet. Och nu när vi har en fast och integrerad struktur i USA är risken låg när vi köper nya företag, säger Mike McNally.

Ytterligare en styrka är att vara ett stort varumärke som är känt på byggmarknaden i många länder. Mike McNally säger att det dessutom är en styrka att vara ett företag med rötter i Sverige.

– Det händer att amerikanska företag är kritiska när utländska byggare får uppdrag. Men ska man vara från något annat land än USA finns det nog inget bättre land än Sverige. I USA förknippas svenskar med ekonomisk etik och med miljövänligt byggande. Ett kinesiskt byggföretag i USA kan väcka frågor om miljöhänsyn och ett spanskt kan väcka frågor om finansiell ställning. Men namnet Sverige har en positiv klang här.

Just nu är många byggprojekt inriktade på miljö och på energirenovering. En viktig och växande marknad är byggandet av datacenter med stora mängder energislukande servrar.

– Då blir det en ännu större fördel att komma från Sverige.

Skanska USA har lyckats ro hem ett stort antal riktigt stora uppdrag på senare år. Men ansträngda statsfinanser tvingar fram besparingar, något som kan medföra färre stora uppdrag för Skanska.

– Det kan tyckas märkligt men trots det här så ser vi ett antal stora projekt som vi kan bjuda på framöver. Men vi vet inte säkert om dessa projekt kommer att bromsas eller läggas i malpåse, till följd av minskade anslag.

Bland projekt som kan komma till genomförande framöver nämner Mike McNally broprojekt som Ohio River Bridges, Columbia River Bridges liksom spårvägsprojekt i Kalifornien och ett eventuellt snabbtåg mellan Los Angeles och Las Vegas.

Det handlar om uppdrag på flera miljarder dollar som bara en handfull byggbolag i USA kan tävla om. Det finns också ett antal uppdrag på flera hundra miljoner dollar.

– På kort sikt är marknaden för stora infrastrukturprojekt i USA stark, vilket många från andra delar av världen förvånas över. Men på längre sikt är läget mer bekymmersamt. Allt hänger på vad som händer vid presidentvalet 2012.

En valrörelse innehåller ofta löften om satsningar som ger jobb och infrastruktur.

– Jag tror att vi kommer att se att de amerikanska väljarna tröttnar på republikanerna som i dag alltmer framstår som ett parti som inte vill beskatta de rika och som vänder sig emot medelklassen och de äldre. Därför tror jag att demokraterna blir framgångsrika och deras mål är att skapa nya jobb – ”put America back to work”. Ett snabbt sätt att nå det målet är att bygga ut infrastrukturen.

Samtidigt tycker Mike McNally att Obama-regeringen satsar alltför lite på infrastruktur och byggande. Nyligen föreslog Vita huset att staten satsar 60 miljarder dollar på byggande av ny infrastruktur.

– Det är en droppe i havet. Det verkar som om presidenten lägger fram förslag som republikanerna nästan säkert röstar ner. Kanske är det ett sätt att i förlängningen skapa opinion för en politik med mer rejäla satsningar på infrastruktur. Jag hoppas på en valrörelse som handlar om jobben, inte om statsskuld och besparingar. Gud förbjude att USA försöker spara sig ur krisen, såsom britterna gör, säger Mike McNally.

Men en del av de byggprojekt som diskuteras nu ligger längre fram i tiden och andra kommer inte att genomföras. Därför tror Mike McNally att den amerikanska byggmarknaden kommer att drabbas av en nedgång på ett eller två års sikt. Först när en ny regering är på plats, och genomför satsningar på byggande, kan det bli en vändning uppåt.

– Det dröjer till 2013 eller 2014 innan vi ser en förbättring.

Men Skanska USA:s orderstock har vuxit.

– Vi säljer mer än vi bygger.

Affärsområdet Commercial Development är ungt och Skanska USA har väckt förvåning genom att satsa på fastighetsutveckling i ekonomiskt svåra tider. I dag finns Commercial Development i Boston, Houston, Seattle och Washington D.C.

– Folk trodde vi var galna som startade den här verksamheten i den tuffa ekonomi som USA har befunnit sig i på senare år. Men vi har kunnat skaffa mark och fastigheter på köparens marknad, när många andra inte har råd att agera. Det har gått över förväntan, till stor del eftersom det är så få andra som bygger. Vi bygger miljövänliga kontor i storstädernas centrala delar. Vi har just avslutat ett stort projekt i Washington D.C. som är uthyrt till 90 procent och som vi nu säljer.

Affärsområdet Infrastructure Development finns på de flesta marknader i världen där Skanska är verksamt och är inriktat på OPS, offentlig privat samverkan. I USA använder man förkortningen PPP som står för private public partnership. Det mest kända exemplet i Sverige är Nya Karolinska i Solna som Skanska bygger.
Mike McNally hoppas nu att OPS ska bli en finansieringsform som växer på den amerikanska marknaden.

– Det är en utmärkt lösning i dessa tider då USA:s delstater har ansträngda finanser och inte vill skuldsätta sig mer. Samtidigt ska PPP inte vara ett sätt att dölja en skuld. Men om man till exempel bygger en avgiftsbelagd väg fungerar PPP perfekt. Skanska med sin starka balansräkning är i ett utmärkt läge för att delta i PPP-projekt, när det väl lossnar här i USA.

Midtown Tunnel mellan Norfolk och Virginia Beach i Virginia är ett jätteprojekt på 1,5 miljarder dollar där Skanska ligger i slutförhandlingar med delstaten för att få stora uppdrag.

– Detta är något nytt i USA men inom Skanska har vi erfarenhet av PPP från bland annat Storbritannien och Chile och det är till vår fördel även här.

STÖRST I NEW YORK-OMRÅDET
Skanska USA har i dag 35 kontor över hela landet. Omsättningen under 2010 var 4,8 miljarder dollar, motsvarande omkring 34 miljarder kronor. I New York-området är Skanska den största byggaren och i hela USA är man nummer sex. Bland byggare av infrastruktur är Skanska nummer tre eller fyra i USA och inom husbyggnad är man nummer fyra eller fem.

FAMILJEN GILLAR HJORTRON
Mike McNally kommer från Newport i delstaten Rhode Island i nordöstra USA.
– Det var i Newport som Bob Dylan blev utbuad när han spelade elgitarr 1965, säger Mike McNally med ett skratt.

Han är född 1955 och kom till Skanska 1998. Han utbildade sig till civilingenjör på University of Notre Dame i Indiana och han har en fortsättningsutbildning i form av en Master of Business Administration från University of Rhode Island.
Han var chef för byggföretaget Beacon när det köptes av Skanska och kom på så vis in i koncernen 1998. Tio år senare blev han vd för Skanska USA.

Inom koncernledningen ansvarar Mike McNally för Skanska USA Building, Skanska USA Civil, Skanska Latinamerika och Commercial Development USA.

I sitt arbete åker Mike McNally till Sverige ungefär varannan månad. Men han har också varit här på semester.
– Mina tonårsdöttrar och min fru älskar Sverige. Vi var där i augusti och åt hjortron som vi gillade allihop.

BJÖRN DICKSON - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.