Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

Småa vill tysta ner kritiska kunder

Publicerad: 30 April 2019, 04:23

Bild 1/2  Jan Zeino visar upp sitt kylskåp som måste öppnas för att nå skåpet ovanför.

Hannah Svensson köpte sitt radhus av Småa och upptäckte genast fel och brister. Men för att få hjälp att åtgärda dem kräver företaget att hon stänger ner sin kritiska blogg.


Ämnen i artikeln:

RissneWest VillageSundbyberghannah svenssonALM EquitySmåa

Hannah Svensson och hennes man flyttade under sommaren 2018 in i Småas stadsradhus i projektet West Village i Rissne, Sundbyberg. Redan innan inflytt beskriver hon kontakterna med företagets representanter som röriga och att de började ana oråd.

– Ingen visste vad den andra gjorde. Olika personer hörde av sig och ställde samma frågor till oss om tillval och annat, så till slut började vi undra hur det skulle bli, säger Hannah Svensson.

När de hade flyttat in blev familjen genast besviken över standarden. Det var delvis slarvigt kaklat och fogat, sprickor mellan gipsskivor, buckliga väggar och flammigt målat. Värmen inomhus pendlar mellan 17 och 27 grader.

– Vi hade gjort tillval för en kvarts miljon. Men när vi valde bort badkar glömde de att flytta på golvbrunnen, så nu är den framför handfatet så att vi måste stå på den varje gång vi tvättar händerna, säger hon.

Läs mer: Byggfel kostar över 50 miljarder om året.

När Byggindustrin besöker området bjuder en annan granne, Jan Zeino, in till sig. Han jobbar själv i byggbranschen och även han är missnöjd med standarden.

– Jag flyttade in i det andra huset som blev klart och jag sade direkt att de borde stoppa resten av bygget. Parketten reser sig, det är rejäla sprickor mellan gipsskivorna och bågnande väggar. De självstängande köksluckorna stänger sig inte eftersom köket inte monterats korrekt, och jag måste öppna kylskåpet för att komma in ett annat skåp ovanför, berättar Jan Zeino.

Grannarna beskriver många kontakter med Småa, som åtgärdat delar, men att mycket återstår.

– De svarar inte på mejl längre, säger Hannah Svensson.

Hannah Svensson bestämde sig för att starta bloggen smaahus.se för att där föra ut sin kritik. Småa har därefter, via sin advokat, meddelat att ”intill dess att frågan om intrång och misskreditering är löst på ett tillfredsställande sätt kommer således inget avhjälpande eller annan reglering” att ske. Bloggen måste med andra ord läggas ner innan Småa vill avhjälpa några fler brister i radhuset.

Byggindustrin ringde upp Småa som valt att besvara tidningens frågor per mejl.

Ni vill att Hannah Svensson stänger ned bloggen smaahus.se innan ni vill gå vidare med några åtgärder i hennes hem. Varför?

– I det här fallet så skapar Hannah oro och ett dåligt rykte för hela området. Det påverkar i slutändan henne själv och hennes grannar då efterfrågan för husen minskar och vårt pågående försäljningsarbete försvåras. I slutändan så vill väl alla att husen ska bli bebodda och att området ska vara attraktivt och eftertraktat, skriver Småa i sitt svar.

De fortsätter:

– När Hanna väljer att lägga ut sitt missnöje på nätet istället för att kommunicera med oss så ser hon till att området får ett dåligt rykte och att värdet för området minskar. Det är som sagt inte bara vi som företag som blir neddragna, hennes grannar tillika våra kunder drabbas lika hårt. Jag är lite förvånad över att hon inte tänker på det när hon väljer den här vägen, skriver Småa.

Hur ser ni generellt på offentlig kritik mot ert företag och hur brukar ni hantera det?

– Det är väldigt tråkigt med missnöjda kunder. Vi har ett gott renommé som vi är stolta över och värnar om. Kundnöjdhet har alltid varit viktig i vår organisation.
Vi har inte haft anledning att hantera en sådan här situation tidigare, svarar Småa.

Hannah Svensson och flera av hennes grannar är väldigt missnöjda med standarden på sina bostäder. Ligger det något i det?

– Många ”fel” handlar om sprickor i väggar som kan härledas till att det är hus som är byggda i trästomme. Trästommar rör på sig och vi kommer att åtgärda dessa sprickor, skriver Småa.

Småa uppger även:

– Vi har godkänd entreprenad gällande all målning i husen. Nya brister uppdagades däremot när vi hade vår så kallade en-månaders syn, en extra genomgång av husen när kunderna flyttat in. Vid det tillfället har kunderna möjlighet att påtala brister som inte uppdagades vid slutbesiktningen.

Småa skriver också att både rörmokare och leverantören av frånluftsvärmepumparna har varit ute och felsökt värmetillförseln flera gånger, men har hittills inte hittat några fel i systemen. De ger också exempel på att golvbrunn som hamnade fel var deras eget misstag men som kunden kompenserades med genom ommålning av deras trappa och byte av trösklar i huset.

Vilka hantverkare är det som har utfört jobbet? Är ni nöjda med den personal som utfört jobbet?
– Småa håller enbart med platschef och arbetsledare. Allt annat köps in på så kallad delad entreprenad. I en delad entreprenad är det fler kompetenser som är inblandade. På det stora hela är vi nöjda med de entreprenörer som varit delaktiga i det här projektet, uppger företaget.

Det här är Småa:

Småa härrör från Stockholms stads Småstugebyrå som grundades 1927. 1994 ombildades Småa till ett självständigt bolag med Stockholms stad, JM och HSB som likvärdiga delägare. 2003 sålde Stockholms stad sin del till Småas personal. 2017 köpte ALM Equity ut samtliga tre delägare i Småa.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.