Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer i byggsektorn

Största byggaren vill ha sällskap

Publicerad: 23 Maj 2011, 12:12

Allt ser ut att vara bäddat för en boomande bygg- och anläggningsmarknad i Indien under de närmaste decennierna. Men om flaskhalsar ska undvikas behövs förmodligen också en ökad närvaro från de stora västerländska aktörerna på entreprenör-, material- och konsultsidan.- Vi behöver lära oss av och tävla mot de bästa. Globaliseringen har alltid två sidor, säger K V Rangaswami, chef för bygg- och anläggningsverksamheten hos Indiens största byggare Larsen & Toubro, L&T.


Indiens största byggföretag heter Larsen & Toubro, L&T. Ja, rötterna är danska, men i dag är den börsnoterade bjässen helt och hållet indisk. Än så länge är det ett stort och snårigt konglomerat med allt från tung industritillverkning, varvsnäring, kraft/energi och it-service till en fullödig finansverksamhet. Men det är, med tryck från aktieägare och analytiker, på väg att förändras. Koncernen ska på sikt splittas och renodlas.

På den rena bygg- och anläggningssidan omsätter koncernen ungefär 40 miljarder kronor – snäppet mindre än NCC och snäppet mer än Peab.

För tre år sedan visade L&T:s byggrörelse en skaplig volymutveckling och ett hyggligt resultat. Men samtidigt hade man 250 projekt som visade röda siffror. Det motsvarade ungefär hälften av bolagets alla byggen. Sedan dess har man blivit betydligt mer försiktig att välja projekt och kunder.

Totalt sett har byggdivisionen just nu ungefär 240 projekt i rullning, men det är stora projekt.

– Sektorn konsolideras och storlek betyder någonting. Vi ska dubbla våra volymer inom de närmaste fem åren, säger K V Rangaswami, chef för L&T:s byggverksamhet.

Utländska aktörer har hittills haft svårt att slå sig in på den expansiva indiska byggmarknaden. Utlänningarna sitter oftast med för höga kostnader och klarar inte av att pressa sina anbud till rätt nivåer. En del ryska företag har gjort försök, men har inte lyckats hitta rätta lokala partners.

– Det är en tuff priskonkurrens. Vi har en bemanning på ungefär 1 000 ingenjörer som jobbar med projektering och design. Det betyder att vi snabbt kan ta fram kalkyler eller alternativa arkitektoniska lösningar. Det stärker oss. Primärt handlar det inte om att skapa tjusig arkitektur, den kan vi köpa externt, utan om att öka vår konkurrenskraft . När det kommer till kritan har vi tuffa krav från våra aktieägare vad gäller tillväxt, resultat och utdelning, säger K V Rangaswami.

Brist på civilingenjörer är inte något problem i Indien. Tvärtom. Här finns den största ingenjörskadern i världen och den håller internationell toppklass. Indiska ingenjörer har hög "anställningsbarhet" och förväntas kunna leverera från dag ett.

Andelen kvinnor ökar stadigt. För närvarande är 30 procent av L&T:s tjänstemän kvinnor och det blir allt vanligare med kvinnliga platschefer ute på byggena.
Samtidigt sjunker medelåldern. L&T har snittålder på under 35 år och pilen pekar neråt. Den trenden lär knappast brytas. Till skillnad från Kina blir Indiens enorma befolkning stadigt yngre.

Rörligheten ökar också. I dag stannar en ingenjör i snitt fem år på företagen, även det en siffra som krymper.

Men när det gäller utbildade byggnadsarbetare är läget ett annat. Den indiska byggbranschen skulle behöva ett tillskott på 30 miljoner erfarna byggnadsarbetare.

L&T har sedan mitten av 1990-talet bedrivit egen byggutbildning. Man rekryterar ungdomar från byarna, låter dem gå en 90 dagar lång introduktionsutbildning. De får en liten lön och logi. Ungefär 80 procent av utbildningen är praktisk och 20 procent teoretisk. Eleverna ska kunna förstå ritningar och genomgår diverse prov vad gäller kvalitet, tid, säkerhet. Efter 90 dagar får eleven, förutsatt att han klarat proven, ett slags körkort som visar att han är kvalificerad att utföra arbeten i L&T-projekt.

Han eller hon kan då ta jobb hos underentreprenörer eller bemanningsföretag, L&T har inte egna kollektivanställda.

– Det här kan naturligtvis gynna våra konkurrenter, men det bjuder vi på. Det är ett sätt för oss att bidra och att pusha fack och myndigheter att bli bättre, säger S Kanappam, chef för L&T:s infrastrukturavdelning.

Han ser en rad tuffa utmaningar för den indiska byggbranschen under de närmaste åren.

– Vi måste automatisera, industrialisera och vi, inom L&T, måste fortsätta växa. Vi måste bli jämbördiga med andra internationella byggföretag. Det kommer att hända mycket på den indiska marknaden. Vi kommer att behöva importera både maskiner och material från Europa. Och det förvånar mig en smula att inte fler europeiska byggbolag etablerat sig här. Indien, med en befolkning på en miljard och en tillväxt på åtta till tio procent, har en enorm potential, säger S Kanappam.

Den starkaste drivkraften just nu är den snabba urbaniseringen. Groteskt växande storstäder kräver stadsplanering, metroutbyggnader, bostäder, ny infrastruktur, flygplatser.

OPS, offentlig privat samverkan, slog igenom stort på vägsidan för något decennium sedan och sprider sig nu till andra sektorer, framför allt till de nya flygplatserna och hamnanläggningarna.

– Vi har en BNP-tillväxt just nu på 8 procent, kanske 10 procent. Så lär det fortsätta att se ut under de närmaste två decennierna. Livskvaliteten ökar och efterfrågan ökar. Det är bra men vi får inte slappna av. Vi måste kunna leverera med låga kostnader och med en teknik som hela tiden förbättras, säger S Kanappam.

– Tidigare jobbade vi i huvudsak med traditionella utförandeentreprenader. Någon annan ritar och projekterar, vi lämnar anbud, köper underentreprenader och bygger. Det är rätt andefattigt. Det blir många missade länkar och många gap. Ingen vill ta ansvar, alla skyller på alla och kostnaderna tenderar att galoppera.

L&T vill, liksom sina svenska kollegor, komma in så tidigt i projekten som möjligt.

– Vi projekterar ju in house och köper in extra konsultkapacitet när vi toppar eller behöver någon särskild expertkompetens. Vi kan fokusera på ett bra gemensamt resultat tillsammans med kunden och på ett livscykelperspektiv. Kunderna börjar alltmer få det perspektivet. Det är en av mina huvuduppgifter: att lyfta fram livscykelkostnaderna. Där ligger mycket av branschens framtid i Indien; att öka medvetenheten om grön hållbarhet och livslängd, säger S Kanappam.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.