Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer i byggsektorn

Totalentreprenad sårbar för konkurs

Publicerad: 26 november 2013, 14:56

Det blir Züblin som får huvudansvaret för byggandet av Citybanans järnvägsbro i Årsta. Züblin tar över efter Pihl & Søn som gick i konkurs den 26 augusti. Bygget var en totalentreprenad, något som har försvårat när man ska byta huvudentreprenör.


–  Att det handlar om en totalentreprenad gör att det blir en extra komplex situation. Det har krävts mycket jobb för att lösa detta, säger Citybanans projektchef på Trafikverket, Kjell-Åke Averstad.

Till följd av konkursen har bygget försenats med drygt en månad.

– Nu vill det till att vi får upp farten. I värsta fall skulle det kunna bli ytterligare någon månads försening eftersom det är många arbetsmoment som ska läras in. Men den här konkursen ska inte påverka tidsplanen för Citybanan i stort, säger Kjell-Åke Averstad.

Den 1,4 kilometer långa järnvägsbron ska gå över spårområdet i Årsta i södra Stockholm. Bron är en del av Citybanan där pendeltågen genom Stockholm ska gå 2017. Citybanan är kostnadsberäknad till 17 miljarder kronor, i 2007 års prisnivå.

Danska Pihl & Søn åtog sig att bygga bron i Årsta för 333 miljoner kronor. Pihl & Søn hade inte egna yrkesarbetare på brobygget utan fungerade som en storts construction manager, vars personal ansvarade främst för projekt- och arbetsledning. Störst bland underentreprenörerna var Züblin som ägs av österrikiska Strabag.

En tid efter konkursen meddelade konkursförvaltaren att konkursboet inte hade för avsikt att driva bygget vidare.

För Trafikverket var det viktigt att behålla den viktiga kompetens som fanns hos dem som arbetade med brobygget. Att ta in helt nya aktörer hade kostat dyrbar tid. Bland annat handlade det om att ha personal som kan gjuta med den avancerade formvagn som används för att gjuta bron.

– Vi talade med de olika underentreprenörerna och kom fram till en lösning där Züblin fick ta över huvudansvaret och där övriga underentreprenörer är kvar, säger Kjell-Åke Averstad.

Züblin har nu huvudansvaret för entreprenaden. Men när det gäller projektering har Trafikverket slutit avtal direkt med de två konsulterna Cowi och Centerlöf & Holmberg.

– Trafikverket har övertagit konstruktionsansvaret gentemot entreprenören och det är nu en utförandeentreprenad, säger Kjell-Åke Averstad.

Efter diskussioner med konkursförvaltaren har Trafikverket köpt loss viktig utrustning för drygt 10 miljoner kronor. Där ingår bland annat formvagnen samt bodar och maskiner.

Hur mycket Trafikverket och Pihl & Søns underentreprenörer kommer att förlora i konkursen är ännu oklart men troligen kommer en rad underentreprenörer att gå på ordentliga smällar i form av obetalda fakturor.

– Självklart kommer det att kosta både oss och underleverantörerna en hel del, säger Kjell-Åke Averstad.

Både konstruktion och byggmetod låsta och måste fullföljas. Detta på grund av flera faktorer: Brobygget redan var utfört till stor del. Fastställd detaljplan och utformningsprogram är styrande. Projektet upphandlades som en totalentreprenad är.

Nu har en rad skyldigheter och rättigheter har gått från Pihl & Søn till konkursboet.

Trafikverket har haft långa diskussioner med konkursförvaltaren liksom med projektörer och med garantigivare.

– Om det här hade varit en utförandeentreprenad hade konstruktionsansvaret legat på Trafikverket och situationen efter konkursen i Pihl & Søn hade varit mycket enklare. Det har också varit viktigt att vi har haft garantier för entreprenadens genomförande och för utbetalt förskott. Det här är något som vi måste dra lärdom av för framtiden, säger Kjell-Åke Averstad.

Björn Dickson_bjorn@bygindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.