Affärer i byggsektorn
Zengun bättrar på lönsamheten och rekordfyller orderböckerna
Publicerad: 18 november 2021, 08:37
Zenguns orderstock ligger på rekordnivå när kvartal tre läggs till handlingarna. Foto: Zengun
Zengun hade lägre omsättning i kvartal tre men desto större marginal. Men en rejäl orderstock ser det Stockholmsbaserade byggbolaget ljust på framtiden.
Under årets tredje kvartal omsatte Zengun Group 373,1 miljoner kronor, vilket är en minskning från samma period i fjol då omsättningen uppgick till 605,9 miljoner kronor. Med ett rörelseresultat på 22,5 miljoner kronor är årets kvartal ändå mer lönsamt, med en marginal om 6 procent, jämfört med 4,6 projekt för samma period i fjol.
Orderingången uppgick till 554 miljoner kronor i kvartalet, en ökning från fjolårets 158 miljoner kronor. Vid periodens slut fanns en orderstock på 2,8 miljarder kronor – att jämföra med 1,3 miljarder vid samma period förra året.
Lista: Alla bostäder som tävlar i Årets Bygge 2022
Mick Salonen Högberg är nöjd med utvecklingen i kvartalet.
”Ända sedan starten har vårt mantra varit att alltid gå vår egen väg och aldrig stå still. Det senaste kvartalet har detta varit mer påtagligt än på länge. Affärs- och verksamhetsplanen har analyserats och uppdaterats. Strategiska mål har fastställts och kommunicerats ut i organisationen och vi arbetar hårt med att vara en av byggbranschens främsta tonsättare vad gäller kunskap, samverkan och hållbarhet”, skriver han i sitt vd-ord.
Under den senaste tiden har Zengun breddat sig geografiskt och tagit nya uppdrag i Mälardalen, bland annat i Västerås.
LÄS ÄVEN: 10 byggbolag avslöjar sina bästa hållbarhetsstrategier
Under kvartalet har bolaget också gjort flera nyrekryteringar och även bytt namn på dotterbolaget Roland Anderssons Bygg, som är inriktade på ROT och byggservice. Nu heter företaget i stället Zengun Redo.
”Zenguns orderstock är all-time-high och vi ser att det finns fler projekt inom vårt marknadssegment. Med en stabil orderingång och ett lönsamt tredje kvartal fortsätter vi driva ett aktivt marknadsarbete. Vi stärker vår organisation för kommande uppdrag och vi fortsätter bygga region Stockholm.”, sammanfattar Mick Salonen Högberg.