Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Arkitektur

Antropolog förstärker arkitekturen i White

Publicerad: 25 juni 2009, 11:09

Whites senaste strategiska rekrytering är socialantropologen Viktoria Walldin, som ska förstärka brukarperspektivet på social hållbarhet och arkitektur.


– Detta är unikt och banbrytande  – jag har sett mig om i världen efter kollegor, men inte funnit några, säger Viktoria Walldin.

White vill med rekryteringen bredda innebörden av begreppet hållbarhet,  och anser att de ekonomiska och sociala dimensionerna är minst lika viktiga som miljö då det handlar om verklig hållbarhet.
– Det går inte att skapa vettig arkitektur och stadsbyggnad utan att involvera människorna som ska leva i den, säger Anders Svensson, vd för White. Men för att brukarnas inflytande ska tas tillvara måste vi lära oss mer om hur människor tycker och tänker i varje given situation. Viktoria får en viktig roll i utvecklingen mot en arkitektur som är både bredare och djupare förankrad.

Vad innebär begreppet socialt hållbart?
– Det finns det ingen riktig fix och färdig mall på, förklarar Viktoria Walldin. Vi måste först attackera begreppet social hållbarhet. Vi vet vad det handlar om, men inte exakt vad det är. Dessutom kräver alla platser sina egna analyser. Men centralt är att det handlar om vad som är väsentligt för de boende, ett underifrånperspektiv. Hur människor lever sina liv, hur de mår i det offentliga rummet, etc. Det ska in redan i programplaneringen.

Ett exempel Viktoria Walldin nämner är att det skandinaviska idealet om det gröna livet råder, men den urbana livsstilen, hur ser människor på den?

Viktoria Walldin menar att det finns stor kunskap om bevarandet av djur och naturen inför att man ska bygga, såsom surhetsgraden i vatten för att grodor ska överleva, men inte om människor, exempelvis hur människor behöver röra sig för att må bra. Det är den sociala, den mänskliga biten hon har i uppdrag att tillföra, då just de miljömässiga, och även de ekonomiska, designmässiga, arkitektoniska pusselbitarna  redan är lösta.
Kunskapen om hur människor uppfattar sin boendemiljö samlas in genom en etnografisk metod, en så kallad kvalitativ undersökningsteknik. Det innebär att man är på platsen, talar med människor, intervjuar dem om deras erfarenheter av platsen, undersöker platsen på plats.

Hur kan detta påverka byggherreperspektivet i framtiden?
– Om jag förstår rätt så är tolkning av brukarnas behov en del av byggherrarnas roll. På så sätt ser jag att det finns fantastiska möjligheter till samarbete då vi nu kan bidra med ny insikt och kunskap inom detta område, säger Viktoria Walldin.

– Det finns att göra i byggsektorn, menar Anders Svensson. Man har ett stort tekniskt kunnande, och så ska det ju vara. Däremot har kunskapen om mänskliga frågor saknats; ökad trygghet, minskad segregation etc.
– Vi står inför stora förortsförnyelser, bland annat miljonprogramsrenoveringar. Där kan det vara till en stor nytta med noggranna analyser av området, säger han vidare.
Anders Svensson lyfter även frågan om varför det finns liten variation i nybyggandet och tänker att det kan bero på dålig kunskap om kunderna hos sektorn. Boende ska passa många olika sorters familjebilder och konstellationer i dag konstaterar han, och nämner varannan-veckas-boende dör barn till separerade, generationsboende och studenter.

När nu Viktoria Walldin  knyts till White är hon bland annat involverad i Husby-dialogen, som handlar om förnyelsen av ett antal stora miljonprogramsområden i norra Stockholm. Projektet drivs framåt i samspel mellan Svenska Bostäder, Hyresgästföreningen, White och de boende i området. Viktorias roll är att samordna de synpunkter som kommit in genom omfattande intervjuer och möten med cirka två tusen boende.
– Det är extremt intensivt och väldigt lärorikt. De som bor i området är ju de verkliga experterna, och genom att verkligen lyssna på dem har vi möjlighet att skapa bostadsområden som är hållbara på riktigt.

Viktoria Walldin och White inledde ett samarbete i samband med ett seminarium, där hon fick i uppdrag att genomföra en undersökning. Senast dessförinnan har hon arbetat i företaget Inculture, med undersökningar och omvärldsanalyser. Hon har studerat socialantropologi och företagsekonomi, och har arbetat fem år med marknadsföring inom Time-Warner-koncernen i USA innan hon ställde om kompassen.

Ingrid Gallagher - ingrid@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.