Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arkitektur

Bromma byter ut 30-talskostymen

Publicerad: 7 Mars 2013, 08:37

Bromma flygplats i Stockholm ska växa fram i en helt ny skepnad. För resenärerna blir den mest påtagliga förändringen en ny stor terminal med spårväg fram till ingången. Om förslaget blir verklighet kommer statliga Swedavia att investera miljarder i flygplatsen.


I dag trängs två miljoner årliga resenärer i en liten och gammalmodig terminal som egentligen är en hangar från 1930-talet. Den yta som står till passagerarnas förfogande är 800 kvadratmeter.

Länge befann sig Bromma i en mycket oklar situation. Flygplatsen ligger mitt i stadsbebyggelse, på mark som tillhör Stockholms stad. Debatten om flygplatsens framtid har därför tidvis varit intensiv. Men 2008 slöts ett nytt kontrakt där Stockholms stad ger klartecken till fortsatt flyg på Bromma fram till 2030.

– Under de år då vi inte visste om flygplatsen skulle få finnas kvar har vi lappat och lagat på gamla byggnader och anläggningar. Nu är det dags att bygga nytt, säger Ulrika Fager som är kommunikationschef på Bromma flygplats.

Om sex år, 2019, ska den nya tvärbanan vara klar. Och ambitionen är att spårvägen då ska stanna vid en splitter ny terminal på Bromma.

– Det är bråttom, säger Ulrika Fager.

Fem år tidigare, 2014, ska tvärbanans Solnagren vara klar. Den kommer att passera ungefär en kilometer från dagens terminal på Bromma. Hur flygplatsen ska utnyttja den förbindelsen på bästa sätt är inte beslutat.

Att flyget får vara kvar till 2038 innebär att Malmö Aviation, som dominerar på Bromma, har beslutat att skaffa nya flygplan som bullrar mindre och har lägre utsläpp. Det ställer också nya krav på flygplatsen.

Den nya terminalen beräknas bli en byggnad på 20 000 kvadratmeter Den byggnad där den nuvarande passagerarterminalen ligger är K-märkt, liksom det gamla flygledartornet och den gamla terminalbyggnaden.

Projekteringen av nya Bromma kan börja om 12–18 månader, om alla beslut fattas i tid.

För att klara den framtida trafiken och leva upp till Transportstyrelsens krav måste Bromma ta bort flera byggnader som ligger i vägen, nära start- och landningsbanan. Dit hör den gamla K-märkta terminalen.

– Det här är en delikat fråga. En lösning kan bli att vi flyttar den gamla terminalen, så har man gjort på andra håll med byggnader som måste bevaras, säger Ulrika Fager.

Också tvärbanans nya sträckning innebär att byggnader på flygplatsen måste bort, men då handlar det inte om K-märkta byggnader.

En förlängning av taxibanan och nya uppställningsplatser för flygplan är också nödvändiga byggprojekt, bara det blir en miljardinvestering. Nu fortsätter arbetet med den förstudie som ska visa hur flygplatsen ska utvecklas och hur man ska klara tiden fram till 2019 då Bromma flygplats enligt planerna ska står klar i ny skepnad.

Den största passagerargruppen på Bromma är personer som bor i andra delar av Sverige och pendlar in till Stockholm. Förutom en rad inrikeslinjer har Bromma förbindelser till Bryssel, Tallinn, Helsingfors och danska Århus och Billund.

Bromma fungerar som ett komplement till Arlanda. Båda flygplatserna tillhör den statliga koncernen Swedavia och konkurrerar inte med varandra.

– Däremot kan det finnas flygbolag på Arlanda som konkurerar med dem som finns på Bromma. Konkursen i Skyways 2012 har också inneburit ökat resande via Bromma, säger Ulrika Fager.

BJÖRN DICKSON - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.