Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arkitektur

Helhetstänk och noggrannhet japanskt signum

Publicerad: 3 februari 2010, 10:33

Att vara svensk arkitekt i Japan är inte helt lätt. Det finns många koder att följa. Total lojalitet mot företaget man jobbar åt och noggrannhet är några av kraven som ställs.


– Noggrannhet, tydlighet, total lojalitet mot företaget man jobbar åt, och att personkemin stämmer är viktigt för japanerna, säger Susanne Ramel, Marge arkitekter. Möteskulturen är också helt annorlunda. Man får vara beredd på att delta i väldigt långa möten, där endast de högsta i hierarkin får säga något. De andra sitter tysta under hela mötet. De vet säkert också mycket om projektet. Men det får man diskutera på kvällen vid middagen.

– Det är också viktigt att man själv vänder sig till rätt person, det vill säga vet vem/vilka som står högst i hierarkin. Det är heller inte lätt att som utlänning få in en fot i ett japanskt företag, man får vara beredd på att lägga en del tid på införsäljning. Min upplevelse är att man först har ett eller fler inledande möten där man ser att personkemin fungerar.

Vad är viktigt att tänka på?
– Man måste vara noga med med vilka man pratar med om det projekt man jobbar med i Japan, det gäller ju även här, men kanske ännu lite mer i Japan.

Susanne Ramel minns ett brev som hamnade i fel händer. Det var ingen stor sak men blev en stor sak. Är man på jobbresa i Japan får man vara beredd på många, långa och sena kvällar i stort sett varje dag.


– Att ge gåvor när man träffas är också viktigt. De får dock inte vara för dyrbara. Man får inte överglänsa, säger Susanne Ramel.

– Något som är positivt när man jobbar med japaner är att de är noggranna. Man har lagt mycket tid på att verkligen förstå våra idéer för sedan kunna realisera dem på ett bra sätt. Vi har också känt att de varit extremt gästfria.

Marge första kontakt med Japan var en inbjudan till en tävling om en brödbutik i Japan, uppdragsgivare var produktkatalogföretaget Askul.

– De ville ha en nordisk form på butiken, säger Susanne Ramel. Vi vann tyvärr inte tävlingen, men har jobbat vidare med företaget i andra projekt.

Arkitekterna Susanne Ramel, Marge arkitekter och Stefan Sjöberg, Kjellander & Sjöberg, har jobbat med det japanska typhusföretaget Sekisui. Vi fick jobbet via en rekommendation från Svenska exportrådet i Japan.

De berättar om sitt samarbete om tjugo hus för den japanska marknaden och hur det är att som svensk arkitekt arbeta i Japan. Det var omständlig kontraktskrivning. Mycket på grund av att språkförbistringen är stor, många kan inte engelska. De använder ofta digitala översättare. Det kan bli lite konstiga ord då.

– Det har blivit alltmer vanligt att typhusmarknaden nischar sig, så det japanska typhusföretaget bad oss göra en katalog med tjugo varianter av vårt gemensamma projekt Villa 1:o, som vi jobbat ihop med Byggnadsfirman Erik Wallin. Ett av husen finns byggt på Lidingö. De var inte intresserade av ett helhetskoncept efter japanska behov, säger Stefan Sjöberg.

– Det var den svenska livsstilen de var intresserade av. De ville ha helheten, säger Susanne Ramel, som ansvarat för den japanska kollektionen.
– De ville heller inte ändra på arkitekturen. De frågade hur rummen skulle användas. De var mycket noggranna och nyfikna, inflikar Stefan Sjöberg.
– Vi visade dem våra traditioner med midsommar och kräftkalas bland annat.
Hur använder ni hallen, köket, vardagsrummet, badrummet och ljuset. Sättet hur vi umgås var mycket intressant för dem att höra, säger Susanne Ramel

Villa 1:o är 150, 180 eller 210 kvadratmeter.
– Vi fick krympa huset lite och anpassa det till japanska tomter som är ganska små, som regel bara omkring 200 kvadratmeter. Allt är uppbyggt enligt rutnätssystem. Vi fick vända och vrida på huset att ha entrén från flera håll var nödvändigt, säger Stefan Sjöberg. Den japanska kollektionen består av tjugo varianter. Som är uppdelade på tre storlekar, under 125 kvm, upp till 175 och lite över det. Japanerna är väldigt metodiska och har typer av hus för alla förhållanden; gata i norr med entré, gata från söder med entré och uteplats åt samma håll etcetera.
Den japanska typhusmarknaden är stor. Ett företag kan sälja runt 20 000 hus om året.

Fakta Japan
Invånare: 128 miljoner.
Yta: 377 835 kvm.
Huvudstad: Tokyo, 8,4 miljoner invånare.
BNP per invånare: 34 955 dollar.
Valuta: Yen.
Högsta berg: Fuji, 3 776 m ö h.

Marianne Silén

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.