Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arkitektur

Nya Vällingby City klart

Publicerad: 28 Mars 2008, 09:37

Igår invigdes Vällingby Centrum på nytt och bytte samtidigt namn till Vällingby City. Även Kfem, ett sfäriskt modehus med rött lacktak och självlysande glasfasad ritat av arkitekt Gert Wingårdh ska genom sin gestaltning vara en lysande symbol för 2000-talets Vällingby.


Vällingby invigdes 1954 och blev internationellt uppmärksammad som ABC-stad. Efter åtta års planering och byggande står nu en ny stadskärna klar.

- Det som utmärker Vällingby City mest är utemiljön och den levande stadskärnan, kombinationen av modern arkitektur och nyrenoverad 50-talsmiljö samt mixen av butiker, säger Svenska Bostäders vd Göran Wendel.

För White innebär invigningen kulmen på ett långt och omfattande uppdrag med övergripande arkitektoniskt ansvar för hela projektet. White har tillsammans med Svenska Bostäder och Stockholms stad, tagit fram detaljplan och kvalitetsprogram för helheten Vällingby City. Arbetet ledde till att Vällingby redan 2006 belönades med Planpriset, Sveriges högsta utmärkelse inom stadsplanering.

- Den befintliga arkitekturen och de nya byggnaderna ska ligga i frontlinjen på samma sätt som då området skapades för femtio år sedan, säger Owe Swanson som på Svenska Bostäders uppdrag lett utvecklingen av den övergripande planen för Vällingby City. Han har varit förtroendearkitekt sedan starten 2002.

- Jag är mycket glad över resultatet, säger han, det handlar ju om hitta rätt balans mellan det ursprungliga och nya, säger han, när vi går runt i det nya modevaruhuset, med sin öppna planlösning, med högt i tak och vita inredning.

Gert Wingårdh säger att han är mest stolt över fasaden och det första intryck som den ger. Den är skir och andas kvalitet.

Cecilia Ström, arkitekt och uppdragsansvarig för Kfem på Wingårdh Arkitektkontor, säger att hon tror vi kommer att få se fler byggnader framöver som likt Kfem tydligt speglar sitt innehåll. Det finns en fantastisk potential för företag att uttrycka vem man är genom arkitektur.

MARIANNE SILÉN

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.