Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arkitektur

"Platsen värd ett bättre öde"

Publicerad: 23 Maj 2011, 12:21

Stadsarkitekten Karolina Keyzer är måttligt förtjust i Stockholm Waterfront.


Tummen upp för Kulturhuset och tummen ner för Stockholm Waterfront. Stockholms stadsarkitekt Karolina Keyzer gav – trots en smula motvillighet i fallet med Waterfront – ett par snabbrecensioner om två av Stockholms märkesbyggnader i samband med Sveriges Träbyggnadskanslis seminarium "Arkitekter formar framtiden" den 17 maj.

Recensionerna kom som svar på frågor från moderatorn June Carlsson.

– Tvingas jag rangordna arkitektoniska flaggskepp i Stockholm så väljer jag att lyfta fram Kulturhuset. Det är en av de bästa byggnaderna i Europa. Den har sin egen plats, skapar sin egen funktion och själva byggnaden uppmanar till ett slags användande. Det är ett innerum som tar ett uterum i anspråk, säger Karolina Keyzer.

Och om det hett omdiskuterade Stockholm Waterfront i skärningspunkten mellan Stockholms central och Stadshuset:

– När det gäller Waterfront har vi ju haft en livaktig debatt. Det är alltid bra. Folk vill uppenbarligen se kvalitet och en arkitektur som vi kan känna oss trygga med. Jag kan ifrågasätta byggnaden komposition och höjd. Nu är den där den är, men personligen tycker jag att platsen är värd ett bättre hus.

Planeringsmässigt är Stockholms stad inne i en rätt hektisk fas med den nya översiktsplanen Promenadstaden som fundament. Historiskt utvecklades staden från en punkt mellan skärgården och Mälaren, stadskvarter utvecklades, järnväg anlades och sedan kom spårvägsstaden följd av villa- och trädgårdsstäder och på andra halvan av 1900-talet tunnelbanan och ny bebyggelse längs sträckningarna.

– Under ett par decennier efter kriget minskade boendeantalet i staden. Man snackade om att Stockholm var färdigbyggt. I dag är läget det diametralt motsatta. År 2030 räknar vi med att själva kommunen kommer upp i en befolkning på en miljon. Då gäller det att vi bygger vidare på de blåa och gröna kvaliteterna i staden. Vi måste skapa fler poler och fler centrum. Stockholm är en oerhört vacker stad och det ska vi utgå ifrån, säger Karolina Keyzer.

– Stockholm är känt för att vara en välplanerad stad. Lindhagensplan bom byggs just nu baseras på planer från 1866. Det var en tid inspirerad av Paris och Haussmanns så kallade regulariseringar med luftiga boulevarder och parker. De senaste decennierna har vi jobbat med mindre planer, men nu är det dags att greppa helheten igen, säger Karolina Keyzer.

Ett kommande storprojekt, Norra Djurgårdsstaden, hade officiell byggstart för ett par veckor sedan och ambitionsribban, inte minst miljö- och energimässigt, ligger högt.

– Det refereras ofta till Hammarby Sjöstad när man talar om Norra Djurgårdsstaden. Men det är ingen följetong. Vi ska inte bygga ännu ett Hammarby Sjöstad, däremot ska vi ta med oss alla lärdomar, både positiva och negativa. Det mesta ligger i händerna på sektorns aktörer. Det är våra arkitekter, byggare och byggherrar som ska bära upp det här, säger Karolina Keyzer.

Karolina Keyzer
Karolina Keyzer är 45 år och blev ny stadsarkitekt i Stockholm för ett år sedan. Hon är stadens första kvinnliga stadsarkitekt och efterträdde Per Kallstenius som hade haft tjänsten sedan 1994.

Karolina Keyzer är stadens artonde stadsarkitekt. Nicodemus Tessin den äldre var den förste, mellan åren 1661 och 1681.

Karolina Keyzer kom närmast från Wingårdhs arkitekter där hon jobbade i 13 år. Det sista stora projektet där hon deltog innan hon tillträdde som stadsarkitekt var Victoria Tower i Kista.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.