Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Arkitektur

Solen kan göra vägen till ett kraftverk

Publicerad: 21 februari 2011, 10:27

Visionär arkitekt vill täcka motorvägar med ormskinn av solceller.


Om motorvägen får ett tak av solceller blir den ett kraftverk som levererar el mitt i staden. Trafikens stressande rörelser döljs och bullret minskar. Konstruktionen gör den förnybara klimatvänliga energiproduktionen synlig för stadens invånare och laddar trafikleden med en nya positiva värden.

– I dag symboliserar motorvägarna trafikstockningar, elände och buller, säger arkitekten Måns Tham som även kallar sig urban strateg.

Han kallar tanken Solar serpents in paradise. Idén fick han under en påbyggnadsutbildning i arkitektur på Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Måns Tham ingick i en grupp som skulle jobbade fram ett förslag om hur människor kan leva sina liv i storstäderna när stadsplaneringen inte längre kan bygga på tillgången på billig olja.

Modellstaden var Los Angeles, LA. Han insåg att det kunde vara möjligt att placera solceller ovanpå motorvägar, eftersom solceller kräver mycket plats och mark i tätt befolkade städer är dyr.

Måns Tham fick ett stipendium för att jobba vidare med idén och bosatte sig i Los Angeles under två månader 2010. Där träffade han experter som miljöteknikingenjörer, biologer, trafikplanerare. Ju fler han diskuterade idén med desto mer övertygad blev han om att projektet är genomförbart.

– Stora solcellsanläggningar planeras i öknar i olika delar av världen. Även utanför LA har man nyligen tagit första spadtaget till en sådan. Men långa kablar in till staden ger stora energiförluster. Och öknen är inte, som många tror, något ingenting utan ett eget ekosystem, säger Måns Tham.

Han vill försöka flytta in produktionen i staden och låta de boende se hur energin produceras. Som teststräcka valde han motorvägen I-10, Santa Monica freeway, från södra LA och ut till kusten.

Ett tak av solceller gör motorvägen till ett kraftverk mitt i staden. Bild Måns Tham



Vägen är 2,4 mil lång och 40 meter bred. Om den täcks av klassiska solpaneler av polykristallin kisel skulle vägsträckan få samma installerade effekt som 50-60 vindkraftverk. Den ringlande ormen av solceller skulle producera nästan lika mycket energi som ett av de biobränsleeldade kraftvärmeverk som blir allt vanligare i Sverige.

– Bullret minskar också och konstruktionen skyddar vägytan mot det starka solljuset, säger Måns Tham.

Solceller har störst verkningsgrad vid vinkeln 30 grader, men i Måns Thams förslag är de placeras horisontellt. Då täcker solcellerna större yta och får samma vinkel mot solen trots att vägen svänger. Det kan vara möjligt att placera solpaneler även på sidorna, för vissa typer av nya tunnfilmsceller är betydligt bättre på att fånga upp indirekt ljus, hävdar han.

Framtidens flotta av elbilar och elhybridbilar kan laddas med el från vägen de kör på. Det gör kopplingen mellan produktion och konsumtion mycket tydlig. Bild Måns Tham



Om elbilarna slår igenom som nästa generations miljöbil blir kopplingen mellan produktion och konsumtion oerhört tydlig. På alla vägar har luften höga halter av koldioxid, från bilarnas förbränningsmotorer. Den här luften är möjlig att leda ut till täckta bassänger längs vägbanan med algodlingar.

Från algerna får man en olja ur vilken det går att framställa ett biodrivmedel liknande den svenska rapsdieseln, RME. Även detta ger en mycket stark koppling mellan produktion och konsumtion. Och en möjlighet till green tech-jobb åt människor i de ofta fattiga kvarteren närmast motorvägen.

Måns Tham hoppas nu att någon bygger den första pilotanläggningen, kanske ett offentligt-privat samarbete mellan staten och ett energibolag. Konstruktören måste försäkra sig att anläggningen klarar de kraftiga stormar och häftiga regn som blir vanligare på grund av den globala uppvärmningen.

– Jag kan inte säga i kronor och ören vad en anläggning skulle kosta att bygga i dag, det beror på flera faktorer som vägen, platsen och klimatet. Men kostnaderna för förnybara energikällor är extremt förutsägbara. Det handlar om att köpa solceller, sätta upp dem på en konstruktion, underhålla dem i 30-40 år och sedan återvinna materialet när de tjänat ut, säger Måns Tham.

Det kan jämföras med fossila bränslen då man måste lägga till kostnaden för den globala uppvärmning de skapar, kostnaden för att upprätthålla relationen till den nation som levererar oljan och opålitligheten i de fluktuerande världsmarknadspriserna som är kopplade till politiska konflikter. Även kärnkraften innehåller stor ekonomisk osäkerhet bland annat eftersom ingen nation vet vilka kostnaderna blir för slutförvaringen av utbränt uran, enligt Måns Tham.

FAKTA SOLAR SERPENTS IN PARADISE
Vägsträcka: 24 kilometer
Yta solceller: 1 miljon kvadratmeter
Antal solpaneler: 600 000
Installerad effekt: 115 megawatt
Beräknad produktion: 150 gigawattimmar/år
Läs mer: www.manstham.com

NICLAS kÖHLER - niclas@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.