Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Brott & straff

Bygg fortfarande klart mest solkat av karteller

Publicerad: 8 Januari 2019, 07:00

Den struktur asfaltbranschen har är likartad med andra branscher som är särskilt utsatta för kartellbildningar,

Foto: Mattias de Frumerie

Sveriges största kartellskandal briserade inom byggbranschen åren efter millenieskiftet och fortfarande verkar branschen vara de solkiga kartellernas värsta tummelplats, trots att ”tjallare” numera kan få straffrabatt. Det visar en ny rapport från Konkurrensverket.


Ämnen i artikeln:

korruptionKonkurrensverketantikorruption

Konkurrensverket har riktat en enkät till 660 upphandlare som berörde alla branscher. Där uppgav tre av tio att de sett tecken på konkurrensbegränsande samverkan och att den bransch som är vanligast förekommande är bygg- och entreprenad och bygg sticker verkligen ut. Ungefär 17 procent av de som sett sådana tecken har sett det inom bygg och entreprenad. Ingen annan enskild bransch hamnar ens i närheten av dessa siffror.

Transport- och flytt som är den bransch som har de näst högsta siffrorna ligger på drygt 4 procent.


Mycket upphandlingar

Hanna Witt på Konkurrensverket tror att en anledning till att bygg hamnar så högt beror på att det helt enkelt upphandlas mycket byggtjänster.

– Det är en viktig del, upphandlingsmarknader har en hög risk för både karteller och korruption. I vår undersökning kunde vi också konstatera att byggbranschens uppfattning var att karteller var vanligare i offentliga upphandlingar än i privata. Det finns dock inget generellt som pekar på att byggbranschen är mer korrupt än andra branscher, säger hon.

Upphandlarnas bild stärks då byggbranschen själv får frågan. Enligt en färsk enkät till byggbranschen också gjord av Konkurrensverket tror 71 procent av de tillfrågade att korruption förekommer och 49 procent tror att karteller förekommer inom den egna branschen. Drygt 22 procent trodde att karteller förekommer ofta eller alltid.
Den form av kartell som de tillfrågade tror är vanligast förekommande är prissamarbete – 32 procent. Drygt 1 200 personer, aktiva inom byggbranschen, ingick i enkäten.

Vanligast inom anläggning

En liknande undersökning gjordes 2005 med ett likartat resultat när det gäller karteller. Den branschgren som är mest övertygad om att det finns kartellsamarbeten är anläggning.
Det största och kanske mest uppmärksammade kartellmålet i Sverige är den så kallade Asfaltkartellen som började nystas upp under hösten 2001. Det slutade med att  NCC , Peab Asfalt, Peab Sverige, Skanska Sverige, dåvarande Vägverket, Kvalitetsasfalt i Mellansverige, Sandahls Grus & Asfalt och Peab Asfalt Syd dömdes att böta mellan 1,5 och 200 miljoner kronor.

– Just asfaltbranschen har en struktur, med bland annat säsongsbundna variationer och homogena produkter, som har visat sig särskilt utsatt för karteller. Även till exempel Finland och Norge har haft härvor med asfaltkarteller, säger Hanna Witt.

Det så kallade Eftergiftsprogrammet är dåligt känt, bara 11 procent av de efterfrågade var medvetna om det i Konkurensverkets enkät till byggbranschen. Eftergiftsprogrammet innebär att den som ingår i en otillåten kartell och är först med att avslöja detta slipper påföljder som böter och näringsförbud.

Enligt Hanna Witt har Konkurrensverket haft svårt att nå ut med information om Eftergiftsprogrammet, framför allt till mindre- och medelstora företag.

– Vi har definitivt ett arbete att göra där. Vi försöker nu sträcka ut handen till olika branschorganisationer inom bygg för att sprida information om eftergift, säger Hanna Witt.

Mattias de Frumerie

Formgivare

mattias@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.