Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Brott & straff

NCC får böta för miss med personalliggare

Publicerad: 25 Februari 2019, 05:35

Tim Hartwig, HR-specialist och ansvarig för personalliggarna på NCC.

Foto: NCC

I december upptäckte Skatteverket brister i personalliggaren på en av NCC:s byggarbetsplatser. De berörda personerna hävdar att de glömt bort rutinerna och missat att registrera sig i personalliggaren. Nu får NCC böta.


När Skatteverket gjorde ett kontrollbesök på en av NCC:s byggarbetsplatser i Oxelösund i början av december 2018 upptäcktes det att tre personer från företaget befann sig på området utan att vara registrerade i personalliggaren. Enligt Skatteverkets beslut ska de ha uppgett att de helt enkelt glömt bort rutinerna, som innebar att de först av allt borde ha besökt inläsningsstationen som fanns i en av byggbodarna.

– I det här specifika ärendet har vi haft tre personer från vår asfaltsverksamhet som helt enkelt inte har följt våra rutiner att logga in i personalliggaren i det projekt där de varit, vilket är beklagligt. I många av NCC:s projekt har vi en etablerad arbetsplats i flera månader eller år. Men de uppdrag som vår asfaltsverksamhet utför är mycket korta, ibland bara några timmar på varje projekt, vilket ställer stora krav på medarbetarna att komma ihåg att logga in och ur, ibland flera gånger per dag, kommenterar Tim Hartwig, HR-specialist och ansvarig för personalliggarna på NCC.

Eftersom Skatteverket gjorde upptäckten att det inte förts personalliggare på arbetsplatsen vid två olika tillfällen så dubblerades beloppet som NCC ska betala. Totalt handlar det om 32 000 kronor.

Det var den 1 januari 2016 som elektroniska personalliggare blev obligatoriska på landets byggarbetsplatser. Skatteverket fick rätt att göra oannonserade arbetsplatsinspektioner för att kontrollera efterlevnaden.

Hur fungerar det över lag med personalliggarna?

– Överlag fungerar personalliggarna bra och NCC är positiva till systemet. NCC tillsammans med de andra stora entreprenörerna i branschen har under flera år haft löpande samordningsmöten med Skatteverket för att tillsammans titta på eventuella utmaningarna och se hur vi kan förbättra systemet kontinuerligt, säger Tim Hartwig.

Är systemet smidigt eller finns förbättringsmöjligheter?

– I de allra flesta fall fungerar systemet smidigt när det finns en etablerad arbetsplats med tydlig entré och möjlighet att på olika vis påminna medarbetarna om in- och utloggning. Däremot ser vi en särskild utmaning i den del av vår verksamhet som har korta etableringstider, säger Tim Hartwig.

Han tar upp asfaltsverksamheten som exempel där medarbetarna ibland bara är några timmar eller ett par dagar på varje projekt och där det inte finns en byggbod där man har möjlighet att placera en digital personalliggare.

– Här ställer det till exempelvis större krav på den enskilda medarbetaren att komma ihåg att via sin mobiltelefon registrera sig i personalliggaren. Här behöver vi arbeta för att underlätta för våra medarbetare, säger han.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.