Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Brott & straff

Ny konkurrenslag ska hindra karteller

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Alla i branschen minns asfaltkartellen där nio av Sveriges mest kända entreprenörer fälldes. I kölvattnet presenteras nu en ny konkurrenslag med högre böter, hot om näringsförbud och färre kryphål där höga chefer kan smita från sitt ansvar.


NCC, Peab Asfalt, Peab Asfalt Syd, Peab Sverige, Vägverket, Sandahls Grus & Asfalt, Svenska Väg, Skanska och Kvalitetsasfalt i Mellansverige. Alla företagen dömdes under förra året för olaglig kartellbildning, några av dem har överklagat. Under den långa utredningstiden, som startade 2001, har allt fler röster höjts för en skärpning av konkurrenslagen. Regeringen har nu beslutat om en lagrådsremiss till ny konkurrenslag som ska börja gälla i november i år.

- I och med beslutet skapar vi en effektivare, tydligare och enklare konkurrenslag som kommer att stärka konkurrensen i Sverige, säger näringsminister Maud Olofsson.

I den nya lagstiftningen ska det bli möjligt att meddela näringsförbud för allvarliga kartellöverträdelser. Hotet om näringsförbud innefattar både verkställande direktörer och styrelseledamöter.

- Det låter väldigt konstigt de gånger man hör att den här typen av affärer varit okända för till exempel vd och styrelse. De måste vara uppmärksamma på den här typen av verksamhet och kunna visa att de har en struktur för att kontrollera detta, påpekar Maud Olofsson.

Den som avslöjar en kartell för Konkurrensverket eller hjälper dem att utreda överträdelser kan dock slippa näringsförbud och få eftergifter på konkurrensskadeavgiften. Preskriptionstiden för konkurrensskadeavgifter föreslås förlängas till tio år. Även metoden för att räkna fram konkurrensskadeavgiften ska bli enklare och beloppen mer avskräckande. Konkurrensverket föreslås få makt att själva utdöma böter när företag har erkänt att de satt konkurrensen ur spel.

- Enligt Konkurrensverkets beräkningar ledde asfaltkartellen till över trettio procent högre priser och kostade över en miljard kronor år 2001. Det är inga småpengar. Öppna marknader med tydliga spelregler gynnar företagen och konsumenternas möjlighet att få bästa möjliga pris, säger Maud Olofsson.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.