Få hela storyn
Starta din prenumeration
Brott & straff
Publicerad: 6 mars 2008, 13:43
Spårvägsbroarna i Stockholm slutbesiktigades 1999 - men tvisterna pågår ännu. Stockholms lokaltrafik (SL) hotar att stämma entreprenörerna, som de anser ansvariga för byggfelen, på sammanlagt 80 miljoner kronor.
Skanska byggde Gröndalsbron och NCC Alviksbron. Under garantitiden upptäcktes sprickbildningar i broarna, vilket gjorde att förstärkningsåtgärder fick vidtas.
SL hävdar att byggarna inte följt byggnormerna och kräver dem på 20 procent av kontraktssumman. För Skanska handlar det om 25,5 miljoner kronor plus ränta samt 4,8 miljoner kronor i skadestånd. NCC krävs på 36,7 miljoner kronor plus 12,9 miljoner.
-Vi tycker att det ska svida när man levererat så dåliga broar, säger Lennart Jangälv, SL:s vd, till Dagens Nyheter.
Byggföretagen anser däremot att man byggt efter de normer SL ställt upp - och felet är därför SL:s. Enligt NCC har man konstruerat och levererat bron enligt de normer, föreskrifter och kontrakt som finns och sedan åtgärdat sprickor som uppkommit.
Anders H Jansson, broansvarig på Skanska, säger till DN:
-Det kvarstår enligt vår mening en besiktning av bron i det skick som den befinner sig i dag, efter reparationen av sprickorna.
FREDRIK KARLSSON
Redaktionen