Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Bygghistoria

Gruståg med personal och rallare på linjen Mora-Sveg 1922.

Foto: Okänd

Inlandsbanan: Så byggdes 130 mil järnväg genom Sveriges inland

Inlandsbanan invigdes 1937 och både militären och kungen var flitiga resenärer. Idag rullar tågen fortfarande. Experten Bengt Sandhammar berättar om etapperna, broarna, stationshusen och en del oväntad fakta.

Publicerad: 22 oktober 2021, 12:15

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

– Det går nästan inte att fatta att Inlandsbanan till stor del är byggd med bara skottkärror och spadar. Grävmaskinerna kom först på 1930-talet, säger Bengt Sandhammar, expert på Inlandsbanans

Fortsätt läsa –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Byggindustrin Insikt - affärsnytta & fördjupning i din inkorg varje vecka
Vårt exklusiva magasin

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, vår omvärldsbevakning och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

NorrlandVästerbottenjärnvägtågbrobyggen

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.