Gruståg med personal och rallare på linjen Mora-Sveg 1922. Foto: Okänd
Inlandsbanan: Så byggdes 130 mil järnväg genom Sveriges inland
Inlandsbanan invigdes 1937 och både militären och kungen var flitiga resenärer. Idag rullar tågen fortfarande. Experten Bengt Sandhammar berättar om etapperna, broarna, stationshusen och en del oväntad fakta.
Johanna Åfreds
– Det går nästan inte att fatta att Inlandsbanan till stor del är byggd med bara skottkärror och spadar. Grävmaskinerna kom först på 1930-talet, säger Bengt Sandhammar, expert på Inlandsbanans
Fortsätt läsa –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, vår omvärldsbevakning och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.