måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Bygghistoria

Liljeholmskajen i Stockholm på 1990-talet och idag. Bilden av männen i förgrunden är tagen 1991. Till vänster står Sven Larsson, vd JM och till höger står Magnus Key, vice vd JM. I mitten Fjärde AP-fondens vd Thomas Halvorsen. Foto: Mattias de Frumerie / Roger Turesson / Ur JM:s arkiv på Centrum för näringslivshistoria, www.naringslivshistoria.se, Foto: Bodin Studio

JM:s okända förflutna – så gick det till när de blev en ledande bostadsutvecklare

Nyproducerade bostäder i attraktiva lägen har blivit JM:s signum. De är långt ifrån ensamma, men de kan med gott samvete hävda att de var först. Följ med på en historisk resa med alexanderhugg, finanskris, socialism och superlobbyism som huvudingredienser.
✓ "Ja, Johan. Det här blir som att sälja isglass på Grönland."
✓ Branschens förnekelse under krisåren: "Det var lite av en drogtillvaro."
✓ Rädslan för ett Skanska-uppköp: "Skulle inte bli någon win-win."

Publicerad: 14 december 2022, 14:05

Elin Bennewitz

elin@byggindustrin.se

De senaste årtiondena har JM:s nybyggnadsprojekt gett Liljeholmskajen i Stockholm en helt ny siluett, och än i dag pågår försäljning av JM:s nyproducerade lägenheter i ett av kvarteren. Det samma

Fortsätt läsa –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Byggindustrin Insikt - affärsnytta & fördjupning i din inkorg varje vecka
Vårt exklusiva magasin

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, vår omvärldsbevakning och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

JMbyggkonjunkturbostadspolitikinflationräntabostadsutveckling

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Välj nyhetsbrev