Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bygghistoria

LOU bättre än sitt rykte

Publicerad: 8 December 2009, 09:46

Drygt 80 procent av byggföretagen är nöjda eller mycket nöjda med hur deras offentliga ramavtal fungerar.


Det glunkas en del när det inte fungerar, men generellt är ändå byggföretagen i landet ganska nöjda med hur den offentliga upphandlingen fungerar i både anbudsfasen och under kontraktstiden.

Tidningen Byggindustrin och Sverige Bygger har frågat och fått svar från drygt 437 byggföretag om hur de tycker att lagen om offentlig upphandling, LOU, fungerar i praktiken och särskilt när det gäller löpande ramavtalsupphandlingar (som tenderar att bli allt vanligare).

Av de tillfrågade företagen har 65 procent vid något tillfälle lämnat anbud för ett ramavtal enligt LOU. Av dessa tycker 62 procent att anbudsprocessen fungerat bra, nära 5 procent ”mycket bra”. 28 procent tycker att det fungerat dåligt och drygt 6 procent ”mycket dåligt”.

I anbudsgivningen har 60 procent fått napp någon gång, medan 40 procent aldrig tilldelats något ramavtal.

Av de som har eller har haft ett offentligt ramavtal är drygt 80 procent nöjda eller mycket nöjda.

Respondenterna har också fått lämna egna, anonyma kommentarer. Men här dominerar de med negativa erfarenheter.

Den vanligaste kritiken? Dålig kompetens hos de upphandlande enheterna, något som i sin tur bidrar till brister och osäkerhet i beställarnas kravspecifikationer och att ”orealistiska” anbud på timpriser glider igenom processen och belönas.

Några exempel:
1. ”I de fall som jag lämnat anbud så har de antagna anbuden motsvarat vad en anställd kostat, men inte mer. Det finns ingen som gör jobb till den kostnaden för då kan man inte driva företaget. Min slutsats är att det skrivs fler faktureringstimmar än de verkliga. Detta bör de som handlar upp till de kostnaderna genomskåda.”
2. ”Många ramavtal skrivs av personer som inte kommer från branschen och många gånger önskade vi att de tog hjälp av någon som har erfarenheten på den ram de ställer, många gånger är de så dåliga att vi helt enkelt inte kan svara. Över lag är vi positiva till hur LOU-upphandlingarna fungerar, men det ska inte vara en dokumentsfabrik.”
3. ”Ofta är det en inköpsavdelning som gör ramavtalet. När verkligheten kommer och produktionspersonalen tillämpar avtalet görs det inte sällan utifrån andra förutsättningar. Upphandlingen sker ofta med ett påslag på inköpt material och UE. Effekten blir att avtalsupprättaren tror att alla köper saker till samma pris, vilket inte är sanningen. Vid tillämpning av dylika avtal finns egentlig inte något incitament för att handla billigt.”
4. ”Förfrågningsunderlaget är oftast alldeles för omfattande och avancerat och det resulterar i att endast de största företagen har resurser att lämna anbud. Mindre anbudsgivare, som med all säkerhet skulle klara att utföra entreprenaderna inom ramavtalet, skräms bort av bara anblicken av det digra förfrågningsunderlaget. Det offentliga måste lära sig att skilja på om man handlar upp en ny flygplats eller byggservice för kommunens egna fastigheter.”


EXEMPEL FRÅN EN MISSNÖJD BYGGARE
”Vi blev totalt felbedömda enligt de mjuka parametrarna. Ingen kontaktade oss för att bilda sig en uppfattning om vår organisation och hur vi arbetar med kvalitet, miljö etcetera. Ändå fick vi poäng gällande kvalitet och organisation på samma nivå som ett nystartat enmansföretag i trakten. Vi har 25 års erfarenhet av byggservice och har ungefär 500 uppdrag per år åt försäkringsbolag med flera. Snacka om kränkning. När jag ringde till inköpshandläggaren på kommunen så hänvisade han till tjänstemännen på byggavdelningen. Då ifrågasatte jag hur de kan sätta ett betyg på oss utan att ta reda på förutsättningarna. Handläggaren höll med och höjde vår poäng på telefon. Men detta hjälpte inte oss att få något kontrakt. Vi kanske skulle haft en ännu högre poäng då vi är ett av de största företagen i distriktet när det gäller byggservice.”

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.