Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bygghistoria

Sandwichbjässe vill dubbla volymen

Publicerad: 4 April 2014, 07:45

Kingspan, global jätte inom sandwichpaneler, gick in på den svenska marknaden för två år sedan. I dag levererar bolaget ungefär 150 000 kvadratmeter paneler i Sverige och målet är att inom två, tre år fördubbla den volymen.


Ämnen i artikeln:

Nordbygg 2015

– Vi vill visa att det finns alternativ till Paroc, säger Andreas Bure, chef för de nordiska marknaderna på Kingspan.

Kingspan har fabriker i 45 länder och kontor i ett 80-tal länder runt om i världen. Bolaget omsätter 1,8 miljarder euro och sandwichpaneler svarar för merparten av omsättning, 58 procent.

– Vi har gjort en nordisk målgruppsundersökning och fann två klara signaler; en positiv och en negativ. Energibesparingar är ingen trend längre. Det har kommit för att stanna. Problemet är att för mycket av fokusering, framför allt från arkitekthåll, ligger mot det yttre skalet. Det är en okunskap som kan bli ett problem för branschen. Få av de tillfrågade byggherrarna och arkitekterna kände till de senaste åren utveckling inom sandwichpaneler. Det är problematiskt, säger Andreas Bure.

– Den största delen av en byggnads energiförbrukning, 84 procent, sker under driftsskedet och en välisolerad byggnad gör stor skillnad.

Kingspan har under de senaste åren utvecklat en egen sandwichpanel, IPN-panel (med skummad panel som bas) med bättre brandegenskaper än en PUR-panel.

– Vi köper råvarorna och blandar själva. Det gör att vi har full kontroll över hela tillverkningsprocessen, inte minst viktigt när det gäller brandegenskaperna.

Kingspan har samarbetat med bland annat Skanska Teknik under inkörningsfasen på den svenska marknaden och har ett stort kontrakt på sandwichpaneler till NKS-projektet i Solna.

Per Hindersson

Ämnen i artikeln:

Nordbygg 2015

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.