Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bygghistoria

Speed-dating på lettiska ambassaden

Publicerad: 4 Oktober 2013, 07:26

På jakt efter baltiska leverantörer? Ett snabbt och effektivt sätt att få kontakt är att delta i lettiska ambassadens match-making-dag. En grupp svenska byggare var på plats och mötte nio lettiska materialleverantörer för någon vecka sedan.


Den lettiska ekonomin störtdök i samband med den globala finanskrisen 2008 och 2009. Banker kraschade, budgetunderskottet slog i golvet samtidigt som arbetslösheten sköt i höjden. Ett Grekland i miniatyr (en befolkning på 2 miljoner och ett årligt BNP på bara dryga 200 miljarder kronor) – men till skillnad från Grekland så tog regeringen i Lettland tag i problemen – med hårdhandskar.

Den lettiska byggmarknaden bottnade 2010 och hade en byggvolym på cirka 11 miljarder kronor 2011, motsvarande 5,5 procent av BNP.

I dag är Lettland EU:s snabbast växande ekonomi. Från och med årsskiftet kommer Lettland att vara en del av euro-samarbetet. Den ekonomiska tillväxten i år väntas landa på 4,3 procent och 2014 på 4,7 procent.

Lettiska ambassaden arrangerade för en dryg vecka sedan ett match-making-möte mellan lettiska materialtillverkare och svenska byggföretag. Intresset är stort för de skandinaviska marknaderna hos letter i dag.

– Det är en stark sektor och många svenska företag lockas av de lägre priserna i Baltikum. Det har kanske funnits en viss rädsla efter all turbulens med Laval-affären, men det har gått över nu, säger Austra Kreslina på lettiska ambassaden i Stockholm.

Nio lettiska företag var på plats. De fick en presentation av den svenska marknaden av Staffan Åkerlund, chefredaktör för Byggindustrin, och information om Nordbygg-mässan av Susanne Ripa från Stockholmsmässan.

Efter lunch droppade de svenska byggarna in – Värmdö Bygg, MVB Öst, Skanska, BJ Svets, Stena Fastigheter och Byggvesta. De fick femton minuter med vart och ett av de lettiska företagen.

Bland de svenska företagen på ambassaden tillhörde Byggvesta en av de mer intresserade. Byggvesta hämtar 25–70 procent av sina inköpsvolymer från utlandet – Baltikum, Polen och Tyskland.

Anna Gerner, Byggvesta:

– Vi är väldigt positiva. Det är inte första gången vi är med. Faktum är att det var vår inköpschef Lars Gärde som tog initiativ för några år sedan och tipsade ambassaden om att det vore bra med match-making möten. Det är bra på många sätt. Det är tidsbesparande och man hinner träffa många under kort tid.

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.