Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bygghistoria

Stor vill bli större

Publicerad: 21 september 2012, 14:28

I somras blev storaffären mellan kanadensiska Genivar och brittisk-svenska WSP klappad och klar. Det nya bolaget går rakt in på tio-i-topp-listan över världens största bygg- och teknikkonsulter. Och WSP vill fortsätta växa.


– Storlek ger oss fördelar genom breddad bas och olika typer av diversifiering. Vi vill fortsätta växa, säger kanadensaren Pierre Shoiry, koncernchef på WSP Genivar, som förra veckan besökte Sverige för första gången.

Pierre Shoiry basar för en konsultbutik med en omsättning på cirka 13 miljarder kronor och en proforma vinst om 1,2 miljarder kronor samt drygt 14 500 medarbetare (varav 2400 i Sverige). Koncernen har fler än 300 kontor fördelade på samtliga kontinenter.

Sammanslagningen av Montreal-baserade Genivar och WSP är ett exempel på den pågående konsolideringen av det globala toppskiktet på teknikkonsultsidan.

Några andra exempel: 2011 köpte amerikanska CH2M Hill köpte den brittiska konkurrenten Halcrow. CH2M Hill hade då året dessförinnan snuvats på förvärvet av brittiska Scott Wilson som istället hamnade hos San Francisco-baserade URS.

Sedan 1995 har de fem största företagen i teknikkonsultbranschen vuxit från 34 000 till 160 000 anställda.



Vad är poängen med storlek?

– Dagens konsolideringar är en global trend och den är inte ny. Mogna västerländska marknader, som i Norden och i Kanada, var tidigt ute när det gäller konsolidering av konsultbranscherna. Nu kommer successivt övriga marknader efter. Det finns flera poänger med det här. Vi, och våra aktieägare, vill ha en geografisk diversifiering för att balansera olika nationella konjunkturer. Vissa länder går bättre än andra och genom en bredare geografisk bas blir riskexponeringen mindre. Det hade inte varit kul i dag att vara helt beroende av exempelvis den spanska marknaden, säger Pierre Shoiry.

– Sedan ser vi ett behov av marknadsdiversifiering som i mångt och mycket är kundstyrt. Vi är starka inom många områden: hus, kraft, infrastruktur, gruvnäring och så vidare. Kunderna vill ha det här. Det är en slags holistisk ingång till våra affärer som är spännande. Vi kan följa våra globala kunder, som Ikea eller Apple, vart som helst i världen där de behöver våra tjänster.



Och här var WSP och Genivar två pusselbitar som passade ihop?

– Absolut. Affären stärkte oss geografiskt och inom olika marknadssegment.

Vi kan också flytta våra experter runt om i världen till olika marknader. Svenska experter på hållbart samhällsbyggande kan hitta nya marknader i Afrika, Sydeuropa och Nordamerika och vi kan flytta våra kanadensiska experter på återvinning, gruvnäring och kraftverk till nya länder. Nu har vi fått kapaciteten att ta upp konkurrensen om vilka megaprojekt som helst på den globala nivån.

– Vi har likartad DNA, en entreprenörkultur, en vilja att växa och samma slags värderingar när det gäller medarbetare och kunder. Den här fusionen har en perfekt passform. Vi kompletterar varandra.

Kan du ge en snabbhistorik över Genivar?

– WSP Sverige och Genivar har likartade rötter. Bägge startade som mindre konsultbolag inom byggbranschen i Sverige respektive Kanada. Genivar startade 1959 i Quebeck och när jag kom till bolaget 1989 var vi en mycket liten aktör. Men sedan växte vi snabbt, organiskt och genom ett stort antal förvärv. Det var likadant i Sverige har jag hört, då med J&W som senare förvärvades av brittiska WSP.



Vad ser du för större trender just nu och i den nära framtiden?

– Hållbarhetsaspekterna inom klimat, energi och miljö ligger högt upp på agendan överallt av både överlevnads- och ekonomiska skäl. Här har vi en integrerad kompetens som är en mycket stor tillgång. Ett annat hett område är infrastruktur. Investeringarna både i ny infrastruktur och i ombyggnader och förbättringar ökar överallt och jag tror att en stor del kommer att fokuseras kring finansieringen. De privata inslagen kommer att öka.

– På företagssidan fortsätter globaliseringen parallellt med jakten på ökad effektivisering. Företagen blir alltmer globala och vi följer med våra kunder, säger Pierre Shoiry.

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.